kom je vast te zitten als je een brief krijgt voor een dagvaarding omdat je zonder rijbewijs op een bromfiets heb gereden?

ik heb vorig jaar zonder rijbewijs op een bromfiets gereden en werd aangehouden, nu pas na een jaar krijg ik een brief voor een dagvaarding. ik ben bang dat ze me willen opsluiten. kan iemand me informatie geven wat er gaat gebeuren? of ik boete krijg, zo ja hoeveel dat word en zo niet, wat er dan gaat gebeuren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een dagvaarding is niets meer of mnider dan een oproep om voor de rechtbank te verschijnen. Wie een motorrijtuig bestuurt zonder een rijbewijs behaald te hebben, pleegt een strafbaar feit en krijgt een proces-verbaal. De rechtbank bepaalt de strafmaat. De maximumstraf voor rijden zonder rijbewijs is hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie (EUR 3.700). (Ik ben geen rechter maar ik vermoed dat het op een boete zal uitdraaien, geen gevangenisstraf.)

4.2 Recidiveregeling rijden zonder rijbewijs Voor de voertuigcategorie 3 (brom- en snorfietsers, inclusief brommobielen8) geldt onderstaande recidiveregeling: Eerste overtreding: OM-transactie € 160 Tweede overtreding (binnen vier jaar na afdoening van de eerste overtreding: dagvaarden, eis ter zitting: geldboete vanaf € 220 en voorwaardelijke hechtenis Derde overtreding (binnen vier jaar na afdoening van de eerste overtreding): dagvaarden, eis ter zitting: onvoorwaardelijke hechtenis

Bronnen:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?...

bij de reacties geef je aan dat het de tweede keer is, dat je voor dit feit ben gepakt. normaal gesproken krijg je bij de tweede overtreding nog een transactievoorstel van de officier van justitie. waarschijnlijk heb jij die nu ook gehad, maar heb je hier, om wat voor reden dan ook, niet op gereageerd. bij niet reageren volgt er dan vanzelf een dagvaarding. de eis ter zitting zal nu hoger liggen dan de richtlijn aangeeft, voor een tweede overtreding rijden zonder rijbewijs. verwacht dat de officier ongeveer 300 euro gaat eisen. als je op de zitting verschijnt, heb je de kans om van dit bedrag nog iets af te kletsen. verschijnen is altijd beter dan niet op komen dagen. bij een tweede overtreding hoef je nog niet bang te zijn voor onvoorwaardelijke gevangenisstraf bij een derde keer wel. dan wordt meestal 2 weken onvoorwaardelijk geeist.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100