Ik ben vergeten de administratie kosten te betalen bij mijn boete,krijg nu een aanmaning van €81.50 ipv de vergeten €6.00 is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Je moet er even over corresponderen. Waarschijnlijk vindt er dan wel een correctie plaats. In ieder geval niet klakkeloos accepteren en betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoor dit vaker en ik vind het wel bijzonder dat je vergeten bent de administratiekosten te betalen. Er staat duidelijk op wat de boete is, wat de administratiekosten zijn en het totale bedrag. Vervolgens vind je onderaan in de brief duidelijk het bedrag dat je in totaal moet betalen. Dik gedrukt en prominent in beeld. Prominenter dan het oorspronkelijke bedrag.

Hoe dan ook, het antwoord van het CJIB:

Waarom krijg ik een aanmaning voor de administratiekosten?

Verkeersboete

Uw betaling wordt eerst in mindering gebracht op de administratiekosten, dan op eventuele verhogingen en uiteindelijk op de opgelegde sanctie. Hebt u de opgelegde sanctie voor de vervaldatum van de beschikking wel betaald, maar de administratiekosten niet? Dan ontvangt u van ons dus een aanmaning voor het restant van de sanctie plus een verhoging in verband met het overschrijden van de betaaltermijn.

Je krijgt dus over de resterende 6 euro een verhoging. Als je die niet redelijk vind moet je het geheel laten voorkomen bij de rechter. Daarvoor moet je wel afwachten tot er een dwangbevel thuis komt (nog een verhoging afwachten, plus kosten voor het dwangbevel) en dat kan in de papieren lopen als je dit niet wint.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dit de eerste brief is die je hebt gehad over de administratiekosten is het totaal onterecht. Eerst zullen ze je namelijk in gebreke moeten stellen en een redelijke termijn geven om alsnog te voldoen. Dit zou jij natuurlijk gewoon gedaan hebben --> Gewoon 6 euro betalen en dit in een brief duidelijk maken. Moeten zij maar bewijzen dat je in gebreke bent gesteld.

Als ze je jou die termijn al hebben gegeven, zal dit bedrag waarschijnlijk behelzen:

1) de 6 euro
2) de wettelijke rente
3) extra kosten die het CJIB heeft gemaakt

Natuurlijk wil jij wel een bewijs zien van die extra kosten (kan gratis via WOB) en betaal je de rest alvast via acceptgiro? Dat meldt je ook in een aangetekende brief die je stuurt.

Laat ook duidelijk blijken dat het een vergissing is en het je erg spijt ;p.

Andere optie: je bent het oneens met administratiekosten.

http://www.bigwobber.nl/wp-content/uploads/2012/02/1807_0001.pdf

kijk daar maar eens naar. Met een beetje geluk krijg je gelijk. Hoogstwaarschijnlijk zal de staat echter verder procederen en zal het je vele honderden euro's kosten.

Het is aan jou :)