Mijn vriendin is niet getrouwd, heeft ook geen samenlevingscontract, en wel 2 kinderen. Wat gebeurd er met de kinderen, als zij weg valt?

Zo de vraag een beetje ingekort. Maar ja, meer ruimte had ik niet. Dus de eigenlijke vraag is:

Mijn vriendin heeft 2 kindjes.
Ze woont samen, met haar vriend.
Ze zijn niet getrouwd.
Ze hebben geen samenlevingscontract.
Hij heeft de kinderen wel erkent.
Hij heeft nooit getekend bij de gemeente voor ouderlijk gezag.

Dus stel mijn vriendin zou een ongeluk krijgen of iets dergelijks wat zou er dan met de kinderen gebeuren?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn de kinderen van de vriend?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja het zijn, zijn kinderen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje een rotvraag: wilden ze die kinderen allebei of wilde je vriendin graag kinderen? Ik schrik hier nogal van want het lijkt of hier niet goed over is nagedacht aangezien er niets echt goed geregeld is. Je vriendin moet een voogd aanwijzen als haar iets zou overkomen. Je zou mogen verwachten dat dit de vader zou zijn en dat dit al geregeld was. Hopelijk heeft ze iemand in haar omgeving die zo dicht bij haar en haar kinderen staat die deze taak op zich wil nemen. Nogmaals de vader dus! Jeugdzorg vind ik geen optie.
Ik wens haar het beste voor zowel haarzelf als haar kindjes.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Jossy Het eerste kind, was een "gescheurd condoom" ongelukje, en een hele schok voor de vader. Maar hij is bij haar gebleven. Ze wonen nu een paar jaar samen, en hebben bewust deze keer, een tweede kindje genomen. Verder is hij nogal laks als het gaat om dingen regelen. En hij heeft zo iets van, ach dat komt allemaal wel. Ik ben zelf niet erg gek met hem, en ik vertrouw hem ook niet helemaal. Maar wie ben ik, en mijn vriendin is gelukkig met hem. Zij is nogal blind, en hangt heel erg aan hem. En gaat met bijna alles wat hij doet akkoord. Ik heb al eens geprobeerd om haar te pushen iets te ondernemen tegen zijn laksheid, maar dat doet ze niet. Want hij is zo lief en bla bla bla. Daarnaast is haar schoonfamilie echt een K*T familie, en die lui sporen totaal niet, volledig geschift. En zij is bang, dat als hij ook ouderschap heeft, en de relatie gaat kapot. Dat haar schoonmoeder, er alles aan zal doen om er voor te zorgen dat HIJ de kinderen krijgt. Nou dat vind ik dus ook geen goed idee, want dan zijn die kinderen zeker niet goed af. Het beste is voor zowel haar als de kinderen, dat ze ten alle tijden bij de moeder blijven. Daarom dus ook mijn vraag. Als haar wel iets overkomt, waar gaan ze dan heen? Want bij de vader, en schoonfamilie, is in mijn ogen echt geen optie. Dan zijn ze veel beter af, bij haar zus, of de opa en oma van haar kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat moeilijk om hier antwoord op te geven zonder kwetsende dingen te zeggen. Want dat wil ik echt niet!! Proberen dan maar...dus je vriendin is niet helemaal blind van de man!! Ze beseft dus al dat zijn familie "niet spoort" en is al bang dat hij zo'n slappe *** is dat als de relatie kapot gaat hij opeens wel 'zijn verantwoordelijkheid' ziet door zijn familie omdat die de kinderen dan wil..... Ik begrijp je zorgen om je vriendin. Je bent een goeie vriend. Kijk, haar familie staat al iets sterker omdat hij dus geen moeite doet en te laks is om alle stappen te nemen mbt zijn vaderschap. Dat is aantoonbaar. Misschien kan ze hem beter niet meer vragen om daadwerkelijk tot meer officiele daden mbt zijn verantwoordelijkheid over te gaan. Alleen zijn naam dragen is niet zo'n sterk argument voor een kinderrechter mocht het hoog oplopen ooit. Want daar gaat het heen als haar echt iets overkomt of de relatie gaat kapot. Laten we vurig hopen van niet. Als haar familie dus bereid is bij te springen lijkt het mij dat zij sterker staan en ook de kinderen een stabieler leven kunnen bieden.
Aan de andere kant is twee jaar samenwonen zonder getrouwd te zijn of een samenlevingscontract te hebben en er van uitgaande dat hij ook al die tijd op hetzelfde adres is ingeschreven plus de erkenning van de kinderen iets wat hem al rechten geeft. Maar ook plichten. Zoals b.v. een bijdrage voor levensonderhoud van de kinderen. Jouw uitleg klinkt al als een relatie die wel fout moet gaan op een dag. Ik heb het gevoel dat jij dit ook ziet? Treurig voor de kinderen. Altijd weer kinderen die het slachtoffer worden. Ik hoop dat ze meer goede vrienden als jij heeft. Ze zal je nog nodig hebben vrees ik.
Informeer zelf ook wat hier en daar bij instanties. Voor de zekerheid. Ik heb iemand van Jeugdzorg gebeld (die keek raar op want ik heb niet veel op met die club ) maar je kan en mag anoniem info vragen mbt een verhaal als dit is mij verteld. Sorry, ik lees mijn relaas en het klinkt niet vrolijk. Maar ik leef met je mee.....nogmaals, je bent een goeie vriend. Blijf een goeie vriend. Die worden zeldzaam. Ik hoop dat ze dit beseft :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Erg kwetsent zul je niet zijn hoor :-) Het is gelukkig niet mijn schuld, en ook niet mijn situatie. Ik zal haar natuurlijk met alles bij staan. En als er ooit iets gebeurd met de kinderrechter dan mogen ze mij oproepen als getuige. Want ik kan nog wel een boekje open doen over de verantwoordelijkheid van mijn vriendin...en een negatief boekje over de familie van papa. Ze hadden een tijdje terug 1 van de kids naar opa en oma gebracht. Toen ze haar weer gingen ophalen. Hadden ze haar cola en energydrink gegeven en vol gepropt met snoep, en geen eten. Ze was de hele dag daar geweest. Ook was haar hele kont kapot doordat ze van 's ochtends tot 's avonds in dezelfde luier had gelopen. Het meiske was 2 :-S Dat is daarna nog een keer gebeurd, en toen heb ik foto's van haar billen gemaakt met een krant er naast voor de datum. (natuurlijk staan die foto's veilig en niet voor oom Dutroux op internet) en er is ook bewijs d.m.v. smsjes dat het kind die dag bij opa en oma was. Ik geloof dat ze wel beseft dat ik een goede ;-) vriendin (ben een vrouw) ben. Ze weet ook dat ik altijd voor haar klaar sta. Ik hoop gewoon dat ik me zorgen maak voor niets. Maar ik vrees met grote vreze dat deze relatie niet voorbestemd is om lang te duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat dit niet goed leek was al duidelijk zoals jij het verteld. Ik wens iedereen wijsheid en sterkte. Vooral voor die kinderen. Je naam is overigens wel verwarrend ;) :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha ja dat zegt iedereen, maar ik kon er moeilijk, mevrouw voldemort van maken. lol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, waarom niet? Lady Voldemort Queen of Darkness :D ;)

Het beste antwoord

De kans is groot dat jeugdzorg zich er dan mee gaat bemoeien en zij gaan dan kijken waar de kindjes het beste kunnen. Dat hoeft dan niet automatisch de vader te zijn.
Ook het verdelen van de spullen en eventueel een huis kan gedonder en gezeur gaan opleveren in zo'n situatie.
Mijn broer zat in een soortgelijke situatie en hij heeft uitgezocht wat nou de makkelijkste optie is in zo'n geval. En dat bleek een geregistreerd partnerschap te zijn. Gewoon op maandagmorgen in spijkerbroek naar het gemeentehuis en je hebt dezelfde rechten als gehuwden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik had precies hetzelfde en ik heb laatst aan mijn ouders gevraagd hoe zij dat opgelost hebben. Zij hebben gewoon in overleg besloten dat het kind (ik dus) mocht kiezen als moeder weg zou vallen. Verder dus niet echt iets op schrift gezet. Als er een goede verstandhouding is tussen vader, moeder en eventuele stiefouders lijkt me dat het beste.

Als de kinderen nog te jong zijn om te beslissen, dan zou ik wel wat op papier laten zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Is er geen testament dan zal de kantonrechter de families raadplegen. Als de rechter geen beslissing kan nemen, er zijn bijvoorbeeld meerdere geschikte voogden of er is binnen de familie ruzie ontstaan, dan kan de rechter de Raad van de Kinderbescherming om advies vragen.'

In principe gaan ze naar de vader tenzij er reden is om aan te nemen dat dat niet verstandig is maar dat beslist bij onduidelijkheid dus de kantonrechter.

Als ze het anders geregeld wil hebben moet ze dat doen bij een notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gebeurt er als er geen voogdijregeling is vastgelegd?

Als beide ouders het ouderlijk gezag hebben en één van beiden overlijdt, heeft de langstlevende ouder het zelfstandig ouderlijk gezag. In alle andere gevallen (dus ook als de overblijvende ouder overlijdt), zal er een rechter aan te pas komen om te voorzien in het gezag.Het verzoek aan de rechter om het gezag toe te kennen is doorgaans afkomstig van de Raad voor de Kinderbescherming. Maar het verzoek kan natuurlijk ook afkomstig zijn van de andere ouder die het gezag nog niet had.

http://www.anotaris.nl/overlijden/voogdij-en-bewind

Het is natuurlijk veel beter of dit even vast te laten leggen

Hoe krijg ik als vader gezag als ik niet getrouwd ben en geen geregistreerd partnerschap heb?

Indienen verzoek gezamenlijk ouderlijk gezag
Met het aanvraagformulier 'Verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige' kunt u een verzoek indienen. U kunt dit formulier krijgen bij de rechtbank of downloaden van Rechtspraak.nl.

U moet het formulier samen invullen. Op het formulier vult u bij verzoeker I de gegevens van de moeder in. Bij verzoeker II vult u de gegevens van de vader in. Bij het aanvraagformulier moet u een aantal bewijsstukken indienen. Bijvoorbeeld de originele geboorteakte. Dit staat aangegeven op het formulier.

Het formulier met de benodigde documenten kunt u opsturen of afgeven bij de rechtbank waar de geboorteplaats van uw kind onder valt. Is uw kind niet in Nederland geboren of is de geboorteplaats onbekend, dan moet u uw verzoek indienen bij de rechtbank in Amsterdam.

Kosten aanvraag gezamenlijk ouderlijk gezag
Het aanvragen van gezamenlijk ouderlijk gezag bij de rechtbank kost niets. Er zijn wel kosten verbonden aan de documenten die u bij de gemeente moet halen voor het indienen van een aanvraag.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-gezag-als-ik-niet-getrouwd-ben-en-geen-geregistreerd-partnerschap-heb.html