Moet een mentor bij mentorschap toestemming geven voor een huwelijk?

Als de rechter iemand tot mentor heeft benoemd voor iemand, moet degene voor wie mentorschap geldt toestemming hebben van zijn/haar mentor voor een huwelijk of partnerschap? Of geldt dat alleen bij curatele?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

Voor een huwelijk hoeft een mentor geen toestemming te geven.
Een mentor speelt (juridisch gezien) alleen een rol op het gebied van gezondheidszorg. Het gaat vooral om beslissingen over verzorging, verpleging, behandeling of begeleiding.

Uit een onderzoek bleek dat de meest ingrijpende beslissingen van een mentor zijn:
- vaststellen en goedkeuren van de medicatie;
- overleg plegen met een arts over stervensbegeleiding en eventuele levensbeëindiging van betrokkene;
- opzeggen van de huur van de woning van betrokkene;
- aanvragen van een contactverbod voor familieleden;
- besluiten of de betrokkene wel of niet sondevoeding zal worden toegediend;
- een huwelijk van betrokkene proberen tegen te gaan (dus dat kan een mentor wel doen);
- betrokkene een HIV-test laten ondergaan.
SimonV