Hoeveel rechtsgeldig is je 'copyright/octrooi' met een aangetekende brief naar jezelf?

Uitleg: Stel, je denkt dat je een goed idee hebt waarmee je bepaalde uitvoerders of bedrijven wilt benaderen, maar je wilt niet dat zij er met jouw idee als van hunzelf mee vandoor gaan.

Ik heb wel eens gelezen dat je dan meer kans maakt om in dat geval je recht te kunnen halen wanneer je dit idee eerst in een aangetekende brief naar jezelf stuurt, die je dan uiteraard niet eerder openmaakt dan wanneer diefstal van jouw idee zich onverhoopt aandient. Op deze manier zou je kunnen bewijzen dat jij eerder was met dit idee.

Hoeveel kans zou je maken om dan gelijk te krijgen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe rechtsgeldig is het overigens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heb ik zojuist aangetekent aan mijzelf verstuurd ;-)

Het beste antwoord

Volgens artikel 2 Rijksoctrooiwet moet een octrooi een uitvinding zijn die nieuw is. Wat nieuw is staat geformuleerd in artikel 4 Rijksoctrooiwet: indien het niet tot de stand van de techniek behoort, wat het geval is indien een uitvinding openbaar toegankelijk is gemaakt door een schriftelijke of mondelinge beschrijving.

Gevolg hiervan is dat zolang je uitvinding niet openbaar is gemaakt of je niet je uitvinding als octrooi hebt ingeschreven, dat iemand anders eenzelfde idee kan inschrijven als octrooi. Immers het idee is nog nieuw.

Waar je wat aan zou kunnen hebben in dit geval is artikel 5 Rijksoctrooiwet. Dit artikel geeft aan dat een openbaarmaking van artikel 4 niet tot de stand van de techniek behoort wanneer binnen 6 maanden na een openbaarmaking een octrooi wordt aangevraagd, waarbij de openbaarmaking het gevolg was van misbruik ten opzichte van de aanvrager. Dit betekent dat wanneer je jouw uitvinding in kennis stelt van een bedrijf onder een geheimhoudingsplicht je toch een octrooi kunt aanvragen mits je zelf binnen 6 maanden actie onderneemt mocht zij je idee overnemen, immers het bedrijf gebruikt jouw idee door misbruik.

In ieder geval is dus je idee niet veiliggesteld indien je een aangetekende brief naar jezelf gaat sturen mochten anderen op hetzelfde idee komen en zijn er wel (beperkte) mogelijkheden om het bedrijf wat misbruik zou gaan maken aan te spreken. Maar deze zou bijvoorbeeld het idee kunnen doorspelen naar een collegabedrijf zodat je alsnog je idee kwijt zult raken omdat dit moeilijk aantoonbaar is. Advies is toch octrooi aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat je op een idee eerst octrooi moet aanvragen voordat een ander dat doet. Dat is namelijk de wijze om de rechten op het idee vast te leggen.
Als je het op een andere manier wilt vastleggen, dan zou ik de notaris nemen als tussenpersoon, dat kost wat meer geld dan een aangetekende brief maar is beter omdat je daar inhoudelijk kunt laten vastleggen wat je idee is, en niet alleen maar een ongeopende enveloppe als bewijs hebt (die geen ongeopende enveloppe is op het moment dat je hem opent..)

Maar het is toch het gemakkelijkste om even bij EPO (european patent office) in Rijswijk te checken of jouw idee wel zo goed is en patenteerbaar, en dan kan je daar meteen ook het patent vast laten leggen. Dan bepaal je (en betaal je) ook meteen of het een patent is voor Nederland, voor Europa of voor de hele wereld. Alles wat je via een aangetekende brief aan jezelf doet, is hobbywerk wat dit betreft.
itsme
14 jaar geleden
Mij werd dit ook ooit aangeraden. Maar in mijn geval ging het over foto's van de staat van mijn nieuwe kamer toen ik erin trok. Het zag er vreselijk slecht uit, en ik was bang dat mijn huisbaas later zou zeggen dat ik die schade had aangericht. En de afgedrukte foto's die ik had wilde hij niet ondertekenen toen ik het huurcontract ging tekenen, omdat hij vond dat we elkaar maar moesten vertrouwen.
Achteraf heeft hij gelukkig geen problemen gemaakt, dus had ik ze niet nodig. Maar ik vond het wel een mooie en goedkope oplossing voor zulk soort dingen.

Ik heb totaal geen verstand van rechten, dus hoe het juridisch zit weet ik niet. Maar het lijkt me een betrouwbare manier om het te bewijzen.
Als je langs meerdere bedrijven gaat, zou ik overigens wel een heel stel brieven naar jezelf sturen, als je er maar 1 hebt en je opent hem, om het 1 keer te bewijzen, ben je daarna je bewijs kwijt voor een eventuele volgende keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij weinig succesvol. Een aangetekende brief bestaat niet, wel een aantekende envelop, waar je niets aan hebt. Je kunt het beter opsturen naar de belastingdienst, afd. Registratie en successie. Het wordt je dan teruggestuurd met stempel en dagtekening.
Ingezonden stukken worden daar geregistreerd, van een nummer voorzien en ingeboekt. Mocht iemand er mee aan de haal gaan, kun je aan de hand daarvan bewijzen, dat het gecreëerde werk van jouw hand is. En de kosten? Een paar dubbeltjes en een postzegel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de rechtsgeldigheid: het enige dat rechtsgeldig is, is de enveloppe met alle gegevens er op. De inhoud wordt volledig buiten beschouwing gelaten.
Dus ik zou, als het om een echt goed idee gaat, een andere weg kiezen waar je inhoudelijk iets vastlegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het niet rechtsgeldig.
Je zult het op zijn minst aangemeld moeten hebben bij een octrooi bureau, m.i.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is rechtsgeldig, maar anders dan je zou verwachten... Die aangetekende is rechtsgeldig, maar bewijst niets...

Wat wel geldt is een aangetekende naar de douane, en die bevestiging is rechtsgeldig... Dus heb je een idee dan kun je dat deponeren bij de douane...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je minimaal moet doen is de brief laten opslaan bij de belastingdienst, afdeling Registratie en successie, daar kun je alles kwijt: testamenten, schuldbekentenissen, ontwerpen, leveringscoorwwwrden enz. enz. Kost een beetje maar alles ligt dan wel officieel vast.

Toegevoegd na 39 seconden:
In mijn tijd was het adres Henaupark, Haarlem. Zoek maar even zelf op.