Heeft Nederland jurisdictie bij een moord in het buitenland?

Ik las net dat een Nederlandse rechtbank een tweetal mannen heeft veroordeeld voor de moord op hun vriend, tijdens hun gezamenlijke vakantie in Tsjechië.

Dan vraag ik me af: moeten de Tsjechen dat dan niet afhandelen? Het zijn dan wel allemaal Nederlanders, maar het is op Tsjechisch grondgebied gebeurd.

Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag. Waarschijnlijk vinden de landen waar de daad is gepleegd het in dit soort gevallen allang goed als de zaak in het land van de daders en slachtoffers wordt afgehandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft deze vraag met spiritualiteit te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GerdaMaria: Ik zou het niet weten. Waarom vraag je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, het lijkt erop dat ik de verkeerde categorie had geselecteerd (Wetgeving zit pal onder Spiritualiteit).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vandaar dus mijn vraag ;-)

Antwoorden (2)

Als je in het buitenland een misdrijf pleegt dat zowel in Nederland als in het betreffende land strafbaar is, kan je of in het betreffende vervolgd worden, of in Nederland. De dubbele strafbaarheid is een vereiste. Enige tijd geleden is het OM begonnen met een strafzaak tegen een Nederlandse, omdat zijn in Spanje een abortus had laten uitvoeren. De betreffende abortus was in Nederland niet toegestaan (de vrouw was te lang zwanger), maar in Spanje niet. De rechter moet hier, voor zover ik weet nog over oordelen. In principe voldoet deze zaak niet aan de dubbele strafbaarheid.

Omdat het in deze zaak ging om een Nederlander die in Tsjechië is vermoord, door twee Nederlanders, heeft het Tsjechisch OM in overleg met het OM in Nederland besloten de vervolging in Nederland te laten plaatsvinden. Alle betrokkenen zijn Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus alles wat je als Nederlander uitspookt in een ander land, wat in beide landen strafbaar is, kan hier ter plaatse worden vervolgd? En wat nu als het slachtoffer een Tsjech was geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het slachtoffer Tsjech was geweest had het Tsjechische OM het waarschijnlijk in Tsjechië willen vervolgen. Dan waren de verdachten uitgeleverd aan Tsjechië. In principe heeft het land waar het misdrijf is begaan, het primaat om te vervolgen, maar kan zij het vervolgen overlaten aan Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er ergens iets waar ik dit na kan lezen? Verdrag, wetstekst, o.i.d?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De Tsjechische rechtbank heeft jurisdictie op grond van het territorialiteitsbeginsel (het is op hun territorium, grondgebied, gebeurd).

De Nederlandse rechtbank heeft jurisdictie op grond van het personaliteitsbeginsel (het zijn Nederlandse burgers). Eventueel kan de Nederlandse rechtbank jurisdictie claimen op grond van het beschermingsbeginsel, omdat een Nederlander is gedood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, maar welke gaat dan voor? Hoe wordt dat geregeld?