Mag iemand onder bewindvoering zijn weekgeld of leefgeld vrij besteden?

Of heeft de bewindvoering daar ook invloed op?

Stel dat iemand 20 euro leefgeld krijgt en voor 10 euro boodschappen doet en voor de overige 10 wiet of iets anders totaal onzinnigs mag dat dan?

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja hoor, als jij op een andere manier de rest van de kosten kunt betalen? Leefgeld
Daar moet je van eten en verder alle onkosten betalen die voorkomen. Zoals OV kosten of pre-paid beltegoed (abonnement is verboden). Gaat je fiets kapot, moet je die van datzelfde leefgeld laten maken. Geld voor nieuwe kleding is er niet, dus zelf of bij een naai/reparatie-winkel laten repareren van dat zelfde leefgeld. Niet de vaste lasten die worden voor je betaald van je uitkering.
erotisi
5 jaar geleden
Indien de bewindvoerder vind dat wiet ook met leefgeld gekocht kan/mag worden wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De norm voor leefgeld is ongeveer € 40,-- per week per persoon. Kan meer zijn, is afhankelijk van de schulden. Wat de ontvanger van het leefgeld ermee doet is zijn privézaak, zolang hij niet bedelt omdat hij honger heeft. Maakt hij nieuwe schulden omdat het leefgeld niet gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is, dan kan de bewindvoerder aan de kantonrechter zijn ontslag aanvragen en wordt er gekeken of voortzetting van de bewindvoering zinvol is.

Antwoorden (3)

Dat is leefgeld dat vrij te besteden is ze krijgen dit ook om van te leven.
Zie ook verder in de link
Toegevoegd op 21 november 2018 18:41: bron, tekst
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Voor besteding van het leefgeld hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Wiet kost al snel € 10,-- en bij zuinig draaien ongeveer vier joints. Het is dus onvermijdelijk dat er nieuwe schulden gemaakt worden met alle nare gevolgen.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik rook twee jointjes in de week, een op vrijdagavond en een op zaterdagavond. Zou ik onder bewind staan/komen te staan, dan zou ik er dus 2 weken mee kunnen doen. Een coffeeshop die op de pof verkoopt moet ik nog tegenkomen.
ja al koop je voor 20 euro wiet alleen heb je dan geen eten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ho stop! Wacht even!
Hoewel ronron1212 tot op zekere hoogte gelijk heeft, verdient dit toch enige nuance!!

IN PRINCIPE is het toegestaan om het leefgeld, zakgeld of huishoudgeld vrij te besteden.
MAAR: In het geval dat de betreffende bewindvoerder of curator ziet dat er een ongezond uitgavepatroon is (bijvoorbeeld veel onverklaarbare uitgaven, inkoop van drugs of verboden goederen et cetera), is een bewindvoerder gehouden om dit met de cliënt te bespreken. Op basis daarvan kunnen afspraken gemaakt worden over het bestedingspatroon. Mocht een cliënt een persoonlijk begeleider hebben of mentor (naast de bewindvoerder), kunnen er op voorhand al afspraken gemaakt worden over de besteding van het leef- of huishoudgeld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Je leefgeld is vrij wat je ook doet dan eet je niet. Maar geef eens een link van jouw onderbouwing @gast116717