Is een rijbewijs in Nederland een wettelijk identificatiemiddel?

Als je aangehouden wordt door de politie, is dit dan voldoende om te tonen? En bij afsluiten van bijvoorbeeld telefoonverzekering in een winkel...kan dat ook met je rijbewijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Hou er bij deze vraag even rekening mee dat er officieel een verschil is tussen 'zich legitimeren' of 'zich identificeren'.
Met een rijbewijs kun je je niet identificeren, omdat dit een legitimatiebewijs is. Net zo als dat je je met een paspoort niet kunt legitimeren.

Legitimeren betekent zoveel als 'bewijzen dat je iets mag', zoals bijvoorbeeld autorijden.
Een verblijfsvergunning bijvoorbeeld is een document dat aantoont dat je in nederland mag verblijven. Je kunt je er echter niet mee identificeren.

Identificeren betekent zoveel als 'bewijzen wie je bent', zoals bijvoorbeeld een paspoort. Dit is een rijksdocument en wordt uitgegeven na grondige toetsing (zeker bij veelvuldig verlies).

Omdat iedereen die auto rijdt, toch al een rijbewijs bij zich moet hebben, is dit rijbewijs toegevoegd aan het rijtje 'identificatiepapieren'. Ook hiervoor geldt dat het een rijksdocument is en wordt uitgegeven na grondige toetsing.

Met andere woorden: het wordt tegenwoordig wel beschouwd als wettelijk identificatiemiddel als je bijvoorbeeld aangehouden wordt, maar niet alle instellingen accepteren het rijbewijs als wettelijke middel. Een voorbeeld van een instantie die dit niet als wettelijk identificatiemiddel ziet is het UWV:
"Wettelijk is bepaald dat voor sociale zekerheidsorganisaties als UWV een rijbewijs géén geldig identiteitsbewijs is omdat het niet de nationaliteit en verblijfstatus van de houder vermeldt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee ...is niet geldig
je dient altijd je legitimatiebewijs bij te hebben of paspoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is wel geldig.
Zie de link......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het rijbewijs is wel een geldig legitimatie bewijs.
ik dacht 2004 is het afgehaald van geldig id maar sinds 01-01-2009 is het weer een geldig id binnen nederland mits het een nederlands rijbewijs is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je rijbewijs kun je als identificatiemiddel gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het rijbewijs is een geldig identificatiemiddel. Zie de beide Bronnen.

Relevant citaat uit de eerste Bron, uit een opsomming van de geldige identificatiedocumenten:
"een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet"

Relevant citaat uit de tweede Bron:
"omdat het rijbewijs sinds de invoering van de Wet op de Identificatieplicht formeel is aangewezen als identificatiedocument."

Toegevoegd na 5 minuten:

Iets te lang bezig geweest met het zoeken naar de relevante passages. Nu waren anderen me voor. Tja.

Toch ter aanvulling nog wat persoonlijke ervaringen.

--  Bij het ophalen van de PIN-code op het postkantoor, is het rijbewijs voldoende als identificatie.

--  Bij het openen van een nieuwe bankrekening, is het rijbewijs voldoende als identificatie.

--  Bij het activeren van het automatische opladen van de OV-chipkaart, is het rijbewijs voldoende als identificatie.

Dat is natuurlijk allemaal geen wonder als je weet dat het zo in de wet staat, maar het geeft toch net een extra zekerheid dat die wetstekst geen loze letter is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, het rijbewijs is een wettelijk identificatiemiddel. Als je wordt aangehouden door de politie, wordt het rijbewijs daar dan ook voor geaccepteerd. Je hoeft dus niet in de auto te stappen met rijbewijs én paspoort op zak.

Alleen in heel bepaalde gevallen is een rijbewijs niet voldoende (vooral als nationaliteit ook van belang is). Je werkgever is bijvoorbeeld verplicht om een kopie van je identificatiemiddel te hebben, maar een rijbewijs wordt daar niet voor geaccepteerd.

Wat betreft het afsluiten van een telefoonverzekering e.d.: dit is een ander geval. Een winkel mág besluiten alleen een paspoort te accepteren. Of om een bibliotheekkaart te accepteren als identificatiemiddel. Of je vragen om drie keer te blaffen als een hond.

De wet heeft hier niet veel mee van doen, de winkel mag de eigen voorwaarden stellen, en jou staat het vrij om die voorwaarden te accepteren. Of niet, met als enige consequentie dat je dan die specifieke verzekering niet kunt afsluiten. Dat is anders dan wanneer je wordt aangehouden door de politie, dan ben je verplicht om je ID te tonen, anders ben je in overtreding.