Heb ik recht op Nederlandse burgerschap?

Mijn naam is Juergen Hueck
2. mijn overgrootvader draagt ​​de naam: Johann Hueck
3. Ik heb zijn geboorteakte in het Nederlands uit Curaçao dateerde van 27 september 1876.
4. Mijn grootvader werd geboren met Guatemalteekse nationaliteit op 25 september van 1932. Mijn opa heeft nooit beweerd dat zijn Nederlandse nationaliteit.
5. Mijn vader werd geboren met de Guatemanlan nationaliteit op 3 oktober 1959.
6. Mijn moeder werd geboren met de Guatemalteekse nationaliteit op 31 maart 1962.
7. Ik ben geboren met de Guatemalteekse nationaliteit op 8 januari 1985.

Mijn vragen zijn:

1. Was mijn grootvader geboren een Nederlandse burger?
2. Waar kan ik informatoin betrekking tot de registratie mijn overgrootvader met de Nederlandse autoriteiten omdat hij in Curacao?
3. Kan mijn grootvader vordering de Nederlandse nationaliteit?
4. Als mijn grootvader kan de Nederlandse nationaliteit te eisen, kan mijn moeder?
5. Als mijn moeder kan de Nederlandse nationaliteit aanspraak maken op door de patrilineaire lijn, kan ik aanspraak maken op Nederlandse burgerschap?

Toegevoegd na 30 minuten:
Dank u voor uw antwoord Sherpa Ik heb de Guatemalteekse nationaliteit. Mijn ouders en grootvader hebben nooit afstand gedaan van de Nederlandse nationaliteit. Ik ben 27 jaar oud.

Toegevoegd na 15 uur:
Mijn overgrootvader had het Nederlandse paspoort.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad veel meer gegevens nodig. Wat is jouw huidige nationaliteit? Hebben je grootvader/ouders ooit afstand gedaan van de nederlandse nationaliteit? Hoe oud ben ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt van het land af waar je geboren bent. Soms krijg je automatisch de nationaliteit van je ouders, soms automatisch die van het land waar je geboren bent. Zo kun je geheel buiten jezelf om, al geboren worden met twee nationaliteiten, als je moeder uit land A bevalt in land B.
De afdeling Bevolking van de gemeente moet je in jouw specifieke geval wel antwoord kunnen geven. Afdwingen kun je in elk geval niks ; hooguit aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou dus aanspraak willen maken op de grond dat je overgrootvader in 1876 in Curacao geboren is? En dus volgens het huidige recht de Nederlandse nationaliteit zou hebben gehad? Heeft hij ooit een Nederlands paspoort gehad? Anders is je aanspraak denk ik wel erg mager. Als hij zijn 'yiu di Tera'-rechten nooit aangesproken heeft, denk ik dat de kans erg klein is. Vraag het eens na bij het kabinet van de gevolmachtigde minister van Curacao in Nederland: http://www.vertegenwoordigingcuracao.nl/contact.php

Antwoorden (2)

In onderstaande link, een deel van de wet op de verkrijging van het Nederlanderschap, staat, dat je het Nederlanderschap kunt verkrijgen als je vader of moeder Nederlander is, ongeacht of je buiten Nederland bent geboren.
Ik begrijp dat het nu gaat over het Nederlanderschap van je overgrootvader. Het lijkt mij dat het te ver terug gaat.
Je kan erover praten met een ambtenaar van burgerzaken van de gemeente waar je woont in Nederland. Wie weet heeft die een oplossing.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, ik zie nu pas dat je ouders ook het Nederlanderschap bezitten, dan zou je dus, als je de wettekst leest, ook kunnen opteren voor het Nederlanderschap. Maar, nogmaals, een gesprek met Burgerzaken moet uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zegt vooral dat zijn ouders het Nederlanderschap wellicht hadden kúnnen bezitten, dus je toevoeging gaat eigenlijk niet op. Bovendien kun je nationaliteit niet afdwingen, hooguit aanspraak proberen te maken op of (nieuw)aanvragen. Als echter de drie generaties voor jou dat niet gedaan hebben, betwijfel ik of dat een mogelijkheid is zonder bijkomende redenen. Eerlijk gezegd denk ik dat hij gewoon uitsluitend de Guatemalteekse nationaliteit heeft, en geen recht op Nederlanderschap op basis van afkomst. Maar er zijn natuurlijk meer manieren om te naturaliseren.
Het is niet van belang of uw ouders of grootouders ooit afstand hebben gedaan van het Nederlandschap, het draait om de vraag of uw ouders ooit zijn ingeschreven als Nederlander, op het moment dat uw grootouders uw ouders niet hebben laten registreren als Nederlander hebt u nu geen recht op het Nederlandschap.

U verkrijgt pas het recht op het Nederlandschap als uw ouders eerst tot Nederlander verklaart worden (zij hebben daar wel recht op).