Is vuurspuwen verboden op straat?

is dit illigaal of mag dit gewoon?
mag dit wel op eigen trein?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Neen, vuurspuwster uit Manchester: 'Mensen mogen wel heroïne roken in een portiek, maar ik mag geen vuurspuwen op straat. Dat is niet logisch. Maar de politie is vaak heel tolerant, moet ik zeggen. Amsterdam is a very fucking good place to be.'

Wel op eigen terrein
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoiets kan onder een aantal wetsartikelen vallen.

Zo is opzettelijk brand stichten verboden. Nu kun je erover discussiëren of dit 'brand stichten' is en of het dus een misdrijf is.

Wat zeker is, is dat het ook niet is toegestaan om gevaar te veroorzaken dichtbij gebouwen waardoor brandgevaar kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is dit geen plegen van een misdrijf, ze steekt niets in brand om schade te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt volgens de wet niets uit of er iets in brand wordt gestoken om schade te veroorzaken of niet. Het gaat erom of het gevaar oplevert. (Zie bijvoorbeeld 157 Sr).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet je eerst is kijken wat en hoe vuurspuwen gaat voordat je een dergelijk antwoord geeft. Het geven van een demonstratie vuurspuwen levert niet meer gebaar op dan het deelnemen aan het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs professionele vuurspuwers (zie link) schrijven dat het gevaarlijk kan zijn voor omstanders. Het lijkt me toch nogal wat gevaarlijker dan gewoon deelnemer aan het verkeer. Dat wil dus zeggen dat er gevaar kan ontstaan wanneer hij dat doet en als er gevaar ontstaat, is hij strafbaar. http://www.rooiesok.nl/vuurspuwen-instructie-persoonlijke-begeleiding http://www.dichtbij.nl/almere/regionaal-nieuws/artikel/2106942/vuurspuwer-zet-schouwburg-bijna-in-lichterlaaie.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat wil dus zeggen dat er gevaar kan ontstaan wanneer hij dat doet en als er gevaar ontstaat, is hij strafbaar. " Lees artikel 5 WVW er is op na, daar staat exact dezelfde tekst. Nonsens dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent degene die de brug tussen vuurspuwen en verkeer trekt en zegt dat beiden even gevaarlijk zijn. Ik kom dan met het argument dat vuurspuwen gevaarlijker is dan deelnemer aan het verkeer. Jij komt wederom met het argument dat 5 WVW hetzelfde regelt en trekt dus weer de link tussen vuurspuwen en verkeer. Dat is niet echt een weerlegging van mijn (met bronnen onderbouwde) argument. In artikel 5 WVW staat immers niet dat vuurspuwen net zo gevaarlijk is als deelname aan het verkeer. Stel dat de vraag was geweest: mag ik vuur maken in het bos waar huizen staan? Jij zou dan met het argument komen: in art. 5 WVW staat dat gevaar creëren bij het autorijden ook gevaarlijk kan zijn en DUS net zo gevaarlijk is als vuur maken in het bos. Dat is simpelweg verkeerd geredeneerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed leest schrijf ik dat het vuurspuwen opzich niet meer gevaar oplevert dan het deelnemen aan het verkeer. Het kan dus niet zo onder enige wetgeving vallen en zeker niet onder 429 WVS, er zal eerst geduid moeten worden welk gevaar zich voor deed op het moment dat hij de act uitvoerde. Zou dat niet noodzakelijk zijn dan zou elkeen die de voordeur uit gaat een proces-verbaal krijgen in verband met art. 5 WVW. het in gevaar kunnen brengen van het verkeer. Heb je het al vaker vertelt, de wet is meer dan enkel en alleen de tekst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, je schrijft dat vuurspuwen niet meer gevaar oplevert dan het deelnemen aan het verkeer. Ik betwijfel dat, ook gezien de bronnen die ik aanhaal. Je hebt inderdaad gelijk dat er eerst moet worden gekeken of er zich daadwerkelijk gevaar voordoet. Dat schrijf ik dan ook: "[...] en als er gevaar ontstaat, is hij strafbaar." Bij gevaar, is er strafbaarheid en ik denk dat het niet geheel zonder risico's is. De vergelijking met de WVW over 'in gevaar kunnen brengen' is dus ook niet aan de orde. Ik heb dat immers nergens beweerd. Volgens mij heb je het mij nog nooit verteld dat de wet meer is dan enkel en alleen de tekst, maar goed, ik geef je daar ook helemaal gelijk in.
Het spuwen van vuur wordt gezien als een evenement, het trekt namelijk publiek, voor een dergelijk iets is net als voor het maken van muziek een ontheffing nodig van de gemeente.

Er zijn echter gemeentes die zeer tolerant zijn op dat gebied omdat het juist toeristen trekt en dus inkomsten voor de gemeenschap en gemeente oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel meer in een vrienden groep op straat dus niet echt als een act maar meer om even de aandacht te trekken, bedankt voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dan blijft het een evenement.