Mag een gemeente zomaar een extra zware verkeersboete opleggen?

Rotterdam wil verkeer-aso's extra hard aanpakken. Maar ik dacht dat verkeer en de daarbij behorende boetes landelijk gelijk waren.
Hebben we straks geen rechtsongelijkheid?

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
in: Wetgeving
1.1K
jc54
11 maanden geleden
Er zal best wel over nagedacht zijn, en als het juridisch niet kan zal het ook niet uitgevoerd worden. En let wel, het gaat nier niet om "normale verkeersovertredingen", maar over aantoonbaar a-sociaal gedrag.

Het beste antwoord

Het gaat hier niet om verkeersovertredingen, maar om gedrag (in het verkeer in dit geval). Dat kan en mag een gemeente regelen, zoals in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van elke gemeente allerlei zaken worden verboden. In de ene gemeente mogen dingen wel die in een andere gemeente niet mogen.

Omdat de regel door de gemeente wordt bepaald, is het ook aan de gemeente (de handhavers) om hierop te controleren en te handhaven. De politie kan en mag alleen bekeuren voor verkeersovertredingen. Te hard rijden, door rood rijden, rechts inhalen, geen voorrang verlenen, te veel herrie uit de uitlaat.... dat soort zaken is al verboden en daarvoor kan de politie een boete opleggen. Maar overig asociaal gedrag kan de politie niet zoveel mee. Door dat expliciet in de APV op te nemen kan de gemeente daar wel zelf op handhaven.

Krijg je daardoor rechtsongelijkheid? Als je bedoelt dat iets in de ene gemeente wel mag en in de andere gemeente niet: ja, dat klopt. Maar dat is altijd al zo, er zijn wel meer dingen die in de ene gemeente wel mogen en in de andere niet. Het woord rechtsongelijkheid betekent echter iets anders, want als in Rotterdam bepaalde regels gelden, dan gelden die regels voor iedereen. Het is niet zo dat Jan wel asociaal mag rijden en Piet niet.
Inekez1
11 maanden geleden
Tcorolla
11 maanden geleden
Veel zaken zijn al via strafrecht geregeld, wat aan overige zaken via bestuursrecht geregeld wordt zou toch wel duidelijk gecommuniceerd moeten worden. Ik vraag mij af hoe men dit gaat doen. Als je iemand een dwangsom oplegt van 3000 Euro, dan verwacht ik dat men onder behoorlijk bestuur dan wel apv regels communiceert aan verkeersdeelnemers. Ook mbt geluid vraag ik mij af of hier niet een discussie strafrecht en bestuursrecht komt, omdat ook binnen het strafrecht er regelgeving is.
Inekez1
11 maanden geleden
Die 3000 euro is niet iets dat je met 1 overtreding meteen moet betalen. Het is een dwangsom, of eigenlijk meerdere dwangsommen die bij herhaling kunnen oplopen tot 3000 euro. Men heeft dus al meermaals persoonlijk contact gehad met zo'n handhaver voor je aan dat bedrag zit. Ik woon in Drenthe en heb het al in 3 kranten gelezen, dus ik neem aan dat men in regio Rotterdam ook in staat zal zijn de regels tot zich te nemen. Al is het bij dergelijke aso's altijd wel een beetje de vraag of er uberhaupt sprake is van informatieverwerking. https://www.rotterdam.nl/dwangsommen-tegen-verkeersasociaal-gedrag
tinus1969
11 maanden geleden
Zo te zien gaat jet hiervoor strikt genomen niet om verkeersovertredingen, maar om ‘overlast’. En gemeenten hebben vrij ruime bevoegdheden op dat punt via ‘handhaven ooenbare orde’.