Waarom word het mishandelen/verwaarlozen van (huis)dieren niet zwaarder bestraft???

Ik mag toch er even vanuit gaan dat geen enkel kamerlid VOOR verwaarlozing van dieren is, wat is dan het probleem??
Waarom niet de wet aanpassen en dierenbeulen keihard aanpakken!
Zoals bijvoorbeeld in Amerika, daar worden bijv je honden afgepakt en als het ff meezit word de baas zelf ook opgepakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...afstraffen die schoften...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.
Daar zou ik nou ook helemaal niet erg vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hard aanpakken die lui!! Celstraf en verbod voor het houden van huisdieren! Zie mijn vraag: Wat kan ik doen tegen "mishandeling/verwaarlozing van een hond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Antwoorden (10)

Waar jij op doelt is de dieren politie, op dit moment is er een proef mee in Nederland en als dit een succes is willen ze dit ook in nederland in zijn geheel gaan invoeren. Een probleem bij mishandeling van dieren is dat er in nederland gewoon veel is toegestaan. Zeker op eigen grond, ze zullen dus eerst een boel wetten moeten gaan wijzigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vooral veranderd moet worden in Nederland, is dat dieren niet langer als een 'zaak', een 'ding', een 'eigendom' gezien worden voor de wet : het zijn tenslotte geen kruiwagens of fietsen, waar verder geen haan naar kraait hoe je die behandelt. Ik ben een voorstander (in dit landje vól regeltjes en wetjes!!!) van regels ten aanzien van het fokken, houden en verzorgen van dieren.
Maar zolang men zelfs met kleine ménselijke wezentjes ondoordacht en onzorgvuldig om kan gaan, zal het nog wel even duren, voor je met dierlijke wezentjes niet meer ondoordacht en onzorgvuldig om mag gaan.
Denk hierbij vooral óók aan de manier waarop ons meest-veelzijdige-stukje-vlees wordt opgefokt - het gaat niet alleen om magere honden en ponies met niet-gekapte hoeven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een heel goede vraag!
dieren zijn volgens de wet slechts goederen, zonder eigen waarde.
het moeilijke is, dat als je dieren wettelijk gezien eigen waarde geeft, en eigen rechten, je niet de grens bij onze lieve huisdieren kan leggen.
dan moet dit ook gelden voor dieren in de bio-industrie, dolfijnen in dolfinaria, enz. enz.
dit heeft verregaande consequenties, waar de meeste mensen niet aanwillen, en dus blijft het doormodderen :(
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in een stal vol duizenden kippen hoeven geen brandblussers aanwezig te zijn, want dat valt onder kleine industrie oid.....
Als een huisdier gewond raakt door iemand anders fout en geopereerd moet worden en alles, krijg je van de verzekering niet hoger dan het bedrag dat het huisdier gekost heeft toen je het kocht......
Ik vind het zelf goed dat er voorlopig geen dierenpolitie of iets dergelijks zou komen omdat dit nou niet de hoogste prioriteit zou moeten hebben. Terwijl we het toestaan dat vreselijk veel dieren in de bio-industrie een gruwelijk leven hebben moeten we dus wel een heel korps instellen die bij mensen in de huizen gaan gluren op zoek naar dieren die mishandeld worden. Lijkt me een achterlijk idee en ik zou dit in eerste instantie willen over laten aan het fatsoen van de bevolking zelf. Natuurlijk moet er wel bij klachten een correcte behandeling (evt. met strafvervolgingvervolging) zijn indien bijvoorbeeld buren aangifte doen voor mishandeling van een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee van de dierenpolitie is toch ook niet dat ze zelf overal gaan controleren of er iets gebeurt? Ik neem aan dat ook zij vooral zullen reageren op meldingen.
Ik ben het er overigens wel mee eens dat het dierenleed in de voedingsindustrie vele malen groter is dan dierenleed bij dieren van particulieren, zowel qua gemiddelde omstandigheden als qua aantal dieren.
Ik zou dit ook liever als prioriteit zien. Wel denk ik dat een dierenpolitie een goed signaal afgeeft aan mensen die denken hun dieren te mogen verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelfs dán moet dat geregeld worden, want klagende buren zijn errug subjectief : hoe wil je dat anders controleren?
Want een kleine hond die zijn buik nauwelijks van de grond kan tillen, en kortademig een rondje-om waggelt, wordt óók mishandeld.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Fynnya: Ik vind gewoon dat dierenmishandeling geen prioriteit moet hebben zolang niet eerst het grootste leed, namelijk de bio-industrie, wordt aangepakt. Ik blijf ook bij mijn standpunt dat alleen bij aangifte actie ondernomen moet gaan worden. Een dierenpolitie is een slecht idee omdat het duur is en volstrekt overbodig is indien adequaat wordt gehandeld na aangifte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ nieuwsgierig: Je moet niet anders willen controleren dan na aangifte. Burgers moeten niet alles op de overheid willen afschuiven en zelf verantwoording nemen en aangifte doen bij mishandeling. Daar is geen speciale politie-eenheid voor nodig. Wetgeving is eveneens onzin, want dat heeft totaal geen effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een dikke onzin zeg!
vind jij dan wel een goed idee?? Integratie zeker.
Ik heb meer met dieren als met de meeste mensen.
En ik maak ook geen onderscheid tussen consumptiedieren of huisdieren. Een voorbeeld: een mens die zonder blikken of blozen een paard verminkt, die moeten ze tbs geven, want naar mijn mening ben je dan psycisch niet in orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dierenmishandeling is al reeds strafbaar gesteld met 3 jaren gevangenisstraf, dit hoeft niet verder aangescherpt te worden. Ik wil alleen zeggen dat de prioriteit zou moeten liggen daar waar het meeste leed bestaat, namelijk in de grootschalige industrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry maar 3 jaar??
Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand 3 jaar de cel ingaat voor dierenmishandeling.
3 jaar krijgen pedo`s nog niet eens!
Er start in Nederland ook een proef met een soort dieren politie,dit initiatief is afkomstig van 2e kamerlid Joost Eertmans...Als dit net zo uitgevoerd wordt als de mannen van Resc Inc in Amerika,dan kunnen de eigenaren die hun dieren verwaarlozen hun borst natmaken...en terecht!
Mocht de provincie waar ik woon ook een dierenpolitie starten dan heb ik hier in huis al een vrijwilliger....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het strafrecht in Nederland en Amerika is totaal anders.
- In Amerika is het uitgangspunt wraak: lang opsluiten en stevig nastraffen door een inperking van de vrijheid (verbod op het bezit van dieren).
- In Nederland gaat men uit van milde straffen om de dader te corrigeren en her op te voeden.

Een (tijdelijke) inperking van de vrijheid en reclassering kan nuttig zijn om de dader nieuwe en juistere normen en waarden aan te leren.
Het Amerikaanse systeem heeft geleidt tot het hoogste percentage gevangen, en nog steeds zeer hoge misdaadcijfers. Klaarblijkelijk schrikt het onvoldoende af.

Het blijkt ook vaak (zie bv animal cops) dat dierenmishandeling meer gebeurd door incompentie van de daders om goed met hun verantwoordelijkheid en hun frustraties om te gaan, dan door zuivere moedwillige opzet.

Het is dus ook maar zeer de vraag of zwaardere straffen in Nederland dierenmishandeling en verwaarlozing kan terug dringen of voorkomen. Wie weet dat hij zwaar gestraft kan worden, zal immers minder snel hulp zoeken. Wel zijn betere opsporing en consequenter ingrijpen zeer belangrijk om dit terug te dringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De PVV is fel tegen dierenmishandeling en voor het instellen van minimum straffen daartegen. Misschien dat die als ze in de regering komen iets kunnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft waarschijnlijk geen prioriteit. De PvdD komt zo nu en dan wel met een voorstel, maar dit wordt dan waarschijnlijk onvoldoende gesteund om tot een wetswijziging te kunnen leiden. Maar ook in Nederland mag een dier niet anders worden behandeld dan nadrukkelijk toegestaan (Gezondheids- en welzijnswet voor dieren). Overigens is er wel bv een nieuw voorstel Wet Dieren die het dierenwelzijn moet verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die dieren in Nederland weinig rechten hebben. Nederland is trouwens typisch een vis- en veehouderij-land - de industrie zal hier massaal lobbyen (lees: omkopen) bij de verschillende beleidsmakers, of de beleidsmakers komen zelfs gewoon uit die industrie. Dat heeft ook zijn weerslag op de kijk op dieren in 't algemeen, in Nederland.
Uiteraad moet je links stemmen, wil je dat dierenbeulen harder worden aangepakt. Bijv. de dierenpartij. De naam van de dierenpartij is trouwens misleidend. Alhoewel 't speerpunt natuurlijk wel de dieren is bij die partij, komt 't minder uit de verf dat ze ook op alle andere terreinen wel degelijk gemotiveerde en duidelijke standpunten hebben. Ben je een beetje links georiënteerd (wat zou moeten, als je een dierenliefhebber bent ;)), dan is de dierenpartij een prima keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staffen helpt alleen bij normale mensen. Mensen die dieren mishandelen zijn gestoord. Straffen bij deze mensen heeft geen enkele zin. Ze horen in een inrichting waar ze behandeld worden. In Amerika zitten veel meer mensen in de gevangenis als bij ons, toch is daar veel meer criminaliteit.