Moet er een Nederlandstalige handleiding geleverd worden bij een elektrisch apparaat?

Ik heb bij een Nederlandse winkel een elektrisch keukenapparaat a €200,-aangeschaft, echter bij thuiskomst blijkt er alleen een Duitstalige handleiding bij te zitten. Ik ben die taal niet machtig en wil graag een NL of Engelse versie. Hoort die er gewoon standaard bij te zitten, of valt dat onder service van een fabrikant of winkelier? Bij verkeerd gebruik vervalt immers de garantie en als er dan in beginsel al geen duidelijke of begrijpelijke handleiding geleverd wordt vraag ik mij tevens af hoe het zit met je rechten als consument bij schade. Ik ga sowieso even terug naar de winkel maar ben benieuwd wat er eigenlijk "mag en moet" op dit gebied.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
jc54
9 jaar geleden
Bij welk keukenapparaat van €200,- heb je een gebruikershandleiding nodig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor apparaat merk en type?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt vaak ook wel wat op internet vinden maar je hebt gelijk, er moet een NL gebruiksaanwijzing bij zitten, daar zou ik ook over klagen alleen heb je soms een zeer slechte vertaling waar je ook niets aan hebt. Meestal zit er wel iets Engels bij inderdaad.

Het beste antwoord

Dat geldt in ieder geval voor producten waarop verplicht een zogeheten CE-markering is aangebracht. "CE-markering is een teken dat dient te worden aangebracht op producten om aan te geven, dat voor die producten is voldaan aan de essentiële eisen, welke de Europese Unie stelt aan de fabrikant van het product. Deze essentiële eisen vloeien voort uit de zogenaamde Nieuwe Aanpak Richtlijnen. Ze hebben met name betrekking op veiligheid, gezondheid en milieu."

Het komt tegenwoordig overigens ook voor, dat een handleiding van internet kan worden gedownload, in pdf-format. Maar goed, dat is nog steeds een handleiding.

"Gebruiksaanwijzing of -handleiding
De fabrikant of importeur is verplicht om met het product een gebruiksaanwijzing of handleiding mee te leveren. Als het product in een ander land wordt gebruikt dan waar het is gemaakt, dan dient de gebruiksaanwijzing of –handleiding (in de meeste gevallen) eveneens te worden opgesteld in de taal van het gebruik. Ook dan dient de originele gebruikshandleiding bij het product te worden meegeleverd.

Zo dient een in Italië geproduceerde freesmachine, die in Nederland wordt gebruikt, in ieder geval vergezeld te gaan van een Nederlandse en een Italiaanse gebruiksaanwijzing.

Soms is het voor uiteindelijk een producent niet duidelijk waar zijn product daadwerkelijk gebruikt wordt. Om die reden tref je, bijvoorbeeld, in de verpakking van je gloednieuwe Sony LCD TV een Franstalige, Duitstalige, Engelstalige, Spaanse en Nederlandse (etc, etc) gebruiksaanwijzing aan.

De gebruiksaanwijzing bevat tevens voorschriften voor het gebruik in situaties waarin gevaren kunnen optreden, die niet op andere manieren (bijvoorbeeld in het ontwerp of via specifieke voorzieningen) kunnen worden voorkomen, de zogenaamde waarschuwing voor de restrisico’s.

Per richtlijn zijn de eisen, die gesteld worden aan inhoud van de gebruiksaanwijzing of –handleiding, verschillend. Het is dus belangrijk om bij het opstellen daarvan de dan geldende tekst van de toepasselijke CE-markeringsrichtlijn te raadplegen."
Computoon