Hoezo kan een omroepvereniging (hier ; AVRO) een boete uitschrijven ?

Deze vraag heeft betrekking op het programma Wie is de Mol, ik hoorde dat als een van de kandidaten voortijdig de mol verraadt deze een boete van pakweg 25.000 Euro moet betalen.

Maar dat kan / mag de AVRO toch helemaal niet doen ? bij mijn weten mogen alleen de politie en bijzondere opsporingsambtenaren boetes uitschrijven ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Zie het als een sanctie tegen een werknemer die zich niet aan de werkafspraken houdt. De kandidaten zijn feitelijk aan het werk voor de omroepvereniging, om daarvoor dat programma te maken. Zij hebben toen zij voor de deelname kozen vast een formulier ondertekend waar op staat waar zij zich aan moeten houden en wat hun verdienste daarvoor is. Iemand die de regels dan overtreedt verpest het hele programma, dus daar mag best een straf voor gegeven worden.
Amadea
11 jaar geleden
De deelnemers tekenen een contract.
Als je je niet aan een getekend contract houdt, dan kun je een boete krijgen.

Je bent in de war met een bekeuring.
Maar een boete is niet perse een bekeuring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal. Bij sommige verhuurders kan je als huurder ook een boete krijgen, wanneer je je niet houdt aan de regels die volgens het ondertekende contract gelden voor de huurders.
Het gaat niet om het uitschrijven van een boete maar om een boete. Een vergoeding voor het schenden van een bepaald artikel in een overeenkomst die is aangegegaan.

Ook in bijv. een arbeidsovereenkomst kan een boetebeding voorkomen. Zie bijv. artikel 650 (BW) "1. De werkgever kan slechts boete stellen op de overtreding van voorschriften van de arbeidsovereenkomst, indien in de arbeidsovereenkomst de voorschriften op de overtreding waarvan boete is gesteld en het bedrag van de boete zijn vermeld."
Computoon