Mag een stagebedrijf mij verplichten om te betalen om stage te lopen?

Ik loop op dit moment mijn afstudeerstage. Op dit moment ben ik bezig met mijn laatste examen. Echter wordt er mij nu verplicht om een maandelijkse bijdrage, als ik dit niet doe word ik van stage verwijderd. Mag dit zomaar? Dit is niet vooraf afgesproken of iets dergelijks. Het stagebedrijf maakt ook geen kosten aan mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belachelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hè Bliets... dat was ook mijn eerste gedachte!
Schandalig zelfs, ik heb ook nog nooit eerder zoiets gehoord.
Ik zou dit voorleggen aan je stagebegeleider van school!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt raar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem contact op met FNVjong 020 - 58 16 300
of per mail info@fnvjong.nl
Zij kunnen jou vertellen wat wel/niet mag wbt stage.

Antwoorden (6)

je gaat er heen om te leren neenm ik aan
Vraag het je school of dit normaal is en mag
Ik denk het van niet
Vreemd geval ?

Toegevoegd na 38 seconden:
neem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niks is besproken en ook niks in je stagecontract staat hierover met jouw handtekening eronder mag dit niet.

Neem contact met school op(!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten is er niks bekend over bedrijven waar je moet betalen voor een stage.
Normaal zijn er 2 opties; 1 je loopt 'gratis' stage, 2 je krijgt een stagevergoeding omdat je toch werk verzet voor het bedrijf.
Ik meen zelfs dat toen ik 4/5 jaar geleden stage liep bedrijven verplicht waren minimaal €250 te betalen per maand
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan je niveau of functie, + een bedrijf is niet verplicht stagevergoeding te geven.
Een bedrijf is niet verplicht tot het betalen van een stagevergoeding. En als jij voor je stage veel druk op de tijd van medewerkers legt en veel materialen van het bedrijf gebruikt voor je stage, mag een bedrijf daar een vergoeding voor vragen. Maar normaal is het niet en netjes al helemaal niet. Ik zou contact opnemen met je school wat je hier aan kunt doen en of een ander stage adres nog haalbaar is. Eén ding is zeker; hier zul jij niet gaan werken als je je diploma hebt. Ik wens je succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten.is het zo dat het stagebedrijf zelfs geld ontvangt voor de onkosten die jij maakt. Sommige stages geven (een gedeelte van) dat geld aan.de stagair. Vraag bij je schoolbegeleider hoe dit bij jullie is geregeld. En confronteer op een.rustige manier je stagebegeleider daarmee. Anders is het als een gek die laatste opdracht maken en snel weg bij dat bedrijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geheel afhankelijk van het contract dat gesloten is.

Als dit in het contract is opgenomen heb je pech en zal je moeten betalen.

Staat er niets over in het stagecontract dan pleegt de werkgever contractbreuk waarop hij aanspreekbaar is.

Echter zal er een reden zijn waarom de werkgever dit doet, mogelijk dat je een tipje van de sluier kunt oplichten.