na verhoor wordt je aangehouden, je moet nacht in de cel, mag je dan wel een boek meenemen om te lezen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Reddie
9 jaar geleden
Nee, en ze laten ook niet het licht aan voor je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet zelfs je schoenveters inleveren...!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat mag, alleen wetboeken zijn ze niet dol op.

Het beste antwoord

Bij een aanhouding zal men op het bureau gefouilleerd worden. Wordt men dan in verzekering gesteld dan moet men de persoonlijke bezittingen zoals een ceintuur of broekriem, sieraden, schoenen, portemonnee, telefoon en eventueel sigaretten en zaken waarmee men zich kan verwonden (of nog erger), inleveren, ook voedsel. De schoenen krijgt men gelijk terug, maar dan zonder veters. De overige goederen krijgt men terug als men naar huis gaat.
Men kan via de advocaat om medicijnen, boeken en fruit vragen. Er zijn tegenwoordig e-books waarbij men zonder het licht aan kan lezen. Behalve medicijnen, mag alles geweigerd worden.
Als men de beschikking heeft gekregen over leeswerk kan men de recherche verzoeken het (neon)licht aan te laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb mijn eerste antwoord vervangen. Ik laspas later de reacties op het youtube filmpje, waren net zo fraai.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wrk, ligt aan de bewaking op het bureau. Er zijn genoeg bureaus waar men de sigaretten niet mag houden en men op de bel kan drukken als men even wil roken.
Dan zal ik toch maar even de youtubefilm erop zetten, tegen mijn zin, aangezien ik de reacties niet fraai vind.
https://www.youtube.com/watch?v=f50lMUqnzKg
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
zoals in het filmpje ook gezegd wordt, wordt er hier een ophoudkamer getoond. als de nacht doorgebracht moet worden, worden de arrestanten naar elders vervoerd. de cellen daar zijn van wat meer gemakken voorzien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat hier getoond wordt is een politiecel in het politiebureau Pijnacker/Nootdorp. Daar zit 's nacht na 18.00 alleen een wachtcommandant. Letterlijke tekst: In principe zitten de verdachten hier niet dag en nacht. Als het niet anders kan blijven ze hier de nacht.
'sNachts gaan ze naar een ander bureau. enz enz.
Dan hebben wij verschillen tussen een cel en een ophoudhok. Een ophoudhok is als ze heel effentjes blijven".
Met "het andere bureau", waar de politieman naar verwijst, wordt geen politiecellencomplex bedoeld, maar gewoon een politiecel van een ander bureau met meer faciliteiten. Ik moet hier wel steeds op reageren om het recht te zetten, aangezien deze reacties allemaal een eigen leven gaan leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joan, kan je me zeggen of een en ander wettelijk is vastgelegd? Ik kon er in het wetboek van strafvordering niets over vinden maar dat kan aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maarten, bedoel je de overnachting in een politiecel, of het toestaan van leeswerk e.d.? of de volgorde van het strafproces?
Uitnodiging om zich te melden.
De begrippen aanhouding en voorarrest (zijn niet dezelfde) in schema
Aanhouding buiten heterdaad (art. 54) – anders was er geen sprake van uitnodiging.
Voorgeleiding op politiebureau (hulp)OvJ (art. 61)
Voorarrest – Ophouden voor onderzoek – max zes uur (+eventueel negen uur)
Preventieve hechtenis – Inverzekeringstelling (art 57 e.v.) – max drie dagen (kan verlengd worden met max drie dagen)
Voorlopige hechtenis - Bewaring (art. 63-64) – max 14 dagen
Voorlopige hechtenis – gevangenhouding/neming (art. 65-66) op bevel van de rechtbank – max 90 dagen voorafgaand aan de aanvang van het onderzoek ter terechtzitting (OTT).

Andere antwoorden (1)

Ja, in de cel mag je gewoon lezen. In het politiecellencomplex is ook een voorraadje boeken aanwezig, waaruit je een mag uitkiezen.

Zelf een boek meenemen is in principe ook toegestaan. Het boek wordt dan wel eerst gencontroleerd, voordat je het mee de cel op krijgt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Mensen die suicidaal zijn, komen in een aparte cel. Boeken mogen daar niet naar binnen.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een nacht in de cel na verhoor, is iets anders dan overgebracht worden naar een politiecellencomplex.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
geen arrestant slaapt in de zogenaamde ophoudkamers van een politiebureau. men zal voor de nacht altijd overgebracht worden naar een cellencomplex van de politie. 's nachts heeft een arrestant immers recht op nachtrust (uitzonderingen daar gelaten) en dus ook recht op een bed. de ophoudkamers op het politiebureau zijn niet uitgerust met een bed en derhalve niet geschikt voor overnachtingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een ophoudkamer op een politiebureau is er voor als de verdachte even moet wachten. De nacht brengt men door in de politiecel op het bureau. Is er geen politiecel op het bureau dan wordt men overgebracht naar een hoofdbureau.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De regels en de procedures die gehanteerd worden zijn niet overal gelijk en ook de handhavers niet.
http://www.konfrontatie.nl/blog/content/boetes-uitzitten-de-cel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Alpha, nergens heb ik geschreven dat er een nacht in een ophoudkamer wordt doorgebracht.