Mogen stichtingen (goede doelen) mij zomaar geadresseerde post thuissturen?

Ik kreeg vandaag een brief thuis van het Zeldzame Ziekten Fonds, en ik ergerde mij hieraan. Ik snap dat het een goed doel is, en ik vind het erg mooi dat ze zich hiervoor inzetten. Alleen zit ik niet op post van dit soort doelen te wachten, met zielige teksten en afbeeldingen van deze gevallen.

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik vind het heel erg voor deze kinderen, alleen geef ik mijn geld er niet aan uit.

Mijn daadwerkelijke vraag: Mogen dit soort stichtingen mij geadresseerde post thuissturen, zodat het langs de 'nee-nee'-stickers gaat?

-Max

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Goede doelen die staan geregistreerd bij het het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) mogen brieven met acceptgiro's per post sturen. Als u hiervan niet gediend bent dan kunt u dit, net als bij het "Bel-me-niet-registen", melden bij"het zogenaamde "postfilter".
Dit wordt ook vermeld op de website van het CBF:

" Hoe kan ik het sturen van schriftelijke verzoeken om geld te geven, die aan mij zijn geadresseerd, stopzetten?
U moet contact opnemen met de instelling die het verzoek aan u richt en aan de instelling vragen uw adres uit hun bestand te verwijderen.

Ook kunt u zich registreren bij hij het Postfilter om ongewenste post van organisaties in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Ook kunt u een briefje sturen naar het volgende adres:
Stichting Postfilter
Postbus 666
1000 AR AMSTERDAM
Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik heb me aangemeld via hun website.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag, en dat is PRECIES de reden dat ze het adresseren : om nee/nee-stickers te omzeilen.

Je kunt echter wel door het aanvragen van Postfilter proberen uit zo veel mogelijk van deze - mateloos populaire - adresbestanden verwijderd te worden. (net zo iets als Infofilter / Bel-me-niet-register voor telefonische enquetes).