op welke manier en welke voorwaarden kan ik gratis advocaat vinden?

dank u

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het om een civiel conflict of iets strafrechtelijk?

Antwoorden (3)

Gratis is de advocaat nooit. Maar om een korting op de eigen bijdrage te kunnen krijgen, moet je eerst bij het Juridisch Loket zijn. Die kunnen je adviseren. Niet elke advocaat doet namelijk pro Deo-zaken. Ze hebben 30 vestigingen in Nederland. Een site ook.

Goed. Stel dat je via het JL een advocaat hebt gevonden. Die kan de aanvraag indienen voor gesubdieerde rechtshulp. Dat doe je niet zelf. Heb je (als alleenstaande) een inkomen boveneur eur 25.600 per jaar of een vermogen boven eur 21.139 dan kom je er niet voor in aanmerking. Een eigen bijdrage moet altijd worden betaald, naar gelang de hoogte van het inkomen: minimaal eur 340.- en maximaal eur 849.-. Het Juridisch Loket is ingesteld door de Rijksoverheid voor 'ons', maak van hun advies gebruik.
Computoon
10 jaar geleden
Een advocaat is nooit gratis. Wel kan in sommige gevallen gebruik worden gemaakt van gefinancierde rechtshulp.

Op deze website http://www.advocatenoverzicht.nl/informatie/onderwerp/Wat+is+gefinancierde+rechtshulp%3F staat duidelijk uitgelegd hoe dit precies werkt:

"Gefinancierde rechtshulp wordt ook wel gesubsidieerde rechtsbijstand genoemd. Het kan het beste als volgt gedefinieerd worden: Rechtshulp voor personen met een laag inkomen die behoefte hebben aan een advocaat. De Raad voor Rechtshulp is de instantie die uiteindelijk bepaalt of u in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp.

Toepassing van gefinancierde rechtshulp houdt niet in dat u als rechtzoekende niets hoeft te betalen; Er wordt altijd een (beperkte) eigen bijdrage gevraagd. Het bedrag dat u als rechtzoekende zelf moet bijdragen aan het honorarium van de advocaat, is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. De rest van de kosten die u de advocaat verschuldigd bent, wordt betaald door de overheid.

Er is een inkomensgrens waaronder u moet zitten om in aanmerking te komen voor gefinancierde rechtshulp. Dit is bepaald in de Wet op de Rechtshulp; advocaten hebben hier alle kennis en informatie over. Gefinancierde rechtshulp wordt in beginsel alleen verleend door advocaten die zich hiervoor hebben ingeschreven bij de Raad voor Rechtshulp. Doordat je voor deze inschrijving aan bepaalde voorwaarden verbonden bent (zo zijn er bijvoorbeeld eisen aan deskundigheid van een advocaat), kunt u erop rekenen dat u een goede advocaat krijgt, als u gebruik maakt van gefinancierde rechtshulp."

Op deze site https://www.advocatenorde.nl/vind-uw-advocaat kan iedereen een advocaat zoeken. Alle advocaten en alle advocatenkantoren van Nederland zijn op die site te vinden. Op de site is onderaan bij "Advocaat / kantoor" de keuze "Gefinancierde rechtshulp" aan te vinken bij het zoeken. Wordt deze keuze aangevinkt, dan worden bij de resultaten alleen kantoren vermeld die gefinancierde rechtshulp aanbieden.

In overleg met de gekozen advocaat wordt afgesproken hoe gebruik zal worden gemaakt van de gefinancierde rechtshulp.

"Uw advocaat stelt samen met u een aanvraag op voor gefinancierde rechtshulp." Zie verder ook de informatie op deze website http://www.advocaten.nl/gefinancierde-rechtshulp/.
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Er lijken fouten in de tekst van de genoemde website te staan. In Nederland zijn er de "Raad voor Rechtsbijstand" en de "Wet op de rechtsbijstand", niet de in de tekst genoemde "Raad voor Rechtshulp" en de "Wet op de Rechtshulp".
Antoni
10 jaar geleden
Zie de websites: http://www.rvr.org/nl/home en http://wetten.overheid.nl/BWBR0006368.
Overigens kun je ook vragen of de advocaat op no cure no pay basis wil werken. Op die wijze heb je alsnog een geatis advocaat gehad indien het geschil niet in jouw voordeel wordt beslecht. Slechts in heel uitzonderlijke gevallwn werkt een advocaat wel gratis, bijv.omdat de zaak ontzettend interessant is en veel media aantrekt. Maar dit komt natuurlijk bijna nooit voor.