Mag een lid van de koninklijke marechausse je in prive tijd bekeuren?

Hedenochtend ben ik gebeld door een medewerker van de Koninklijke Marechaussee dat er met een van mijn bedrijfsvoertuigen 180 km/u is gereden, door rood is gereden en over de vluchtstrook is gereden. Dit heeft hij geconstateerd terwijl hij onderweg was naar zijn werk in zijn eigen prive auto. Buiten het feit dat ik het niet goedkeur (als dit zo is door mijn medewerker) ben ik wel benieuwd of hij dit mag en of hij meetapparatuur heeft om de geijkte snelheid te hebben vastgesteld, of hij bewijs heeft dat deze overtredingen zijn gepleegd en of hij daarvoor bevoegd is meerdere proces verbalen uit te schrijven buiten diensttijd en in een prive auto.

Weet jij het antwoord?

/2500

Krachtens een wijziging (medio 2007) van artikel 4 lid 4 van de Politiewet heeft de Marechaussee ook ten opzichte van burgers alle bevoegdheden die een opsporingsambtenaar van de politie heeft, zoals vermeld in artikel 141 Wetboek van Strafvordering. Er is in het artikel wel bepaald dat hoewel de Marechaussee bevoegd is, zij zich onthoudt van het uitoefenen van bevoegdheden anders dan voor de taken die in artikel 4 van de Politiewet genoemd zijn." https://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/2020-01-01#BoekTweede_TiteldeelI_AfdelingEerste_Artikel141 De (on)bevoegdheid van de verbalisant is opgenomen in de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Deze regels zijn voor de verdachte niet van belang, het is het Openbaar Ministerie die bepaalt of het ingediende proces-verbaal rechtsgeldig is en zij wel of niet-ontvankelijk is voor vervolging. Is een verbalisant van politie of marechaussee in privétijd en heeft hij geen reële mogelijkheid tot staandehouding van de bestuurder van het betrokken voertuig dan dient er een proces-verbaal op kenteken te worden opgemaakt. Bij een snelheidsovertreding dienen er minstens de resultaten van de snelheidsmetingen te worden bijgevoegd. Het gaat dan om snelheidsmetingen gedaan door betrouwbare en geijkte meetapparatuur. Het is van de zotte dat een verbalisant telefonisch gaat vragen wie de bestuurder was zodat er alsnog een pv op naam kan worden uitgeschreven. Uw medewerker heeft volgens de beller: 180 km/u gereden, is door rood is gereden en ook nog over de vluchtstrook? Stel dat het niet om een practical joke gaat dan is er om zeer precies te zijn maar één antwoord van u dat in aanmerking komt: ik kan dat niet weten, ik was er niet bij. Niet onbelangrijk: u gaat toch als u met zekerheid weet wie de bestuurder was die aan laagvliegen deed, uw medewerker er niet bij lappen, u hoeft bij een eventuele rechtszitting alleen te bewijzen dat ú het niet was. Dus: laat het verder rusten en wacht een eventuele strafbeschikking af. Dan kunt u nog binnen 14 dagen verzet aantekenen en hebt u ruim de tijd om juridisch advies in te winnen. Een eerste oriënterend gesprek is meestal gratis. https://www.bezwaartegenverkeersboetes.nl/hoe-lang-voordat-je-boete-binnen-krijgt/

Toegevoegd op 08 maart 2020 13:21: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100