In welke landen is levenslange gevangenisstraf ook echt levenslang?

Dus niet dat je vervroegd vrij kan komen vanwege goed gedrag of dat er voorwaardelijke invrijheidstelling is na minimaal 25 jaar. Ik weet dat er er in Amerika gevangenisstraffen worden gegeven van bijvoorbeeld 250 jaar, maar dat is theoretisch geen levenslang.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
10K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Totnutoe in ieder geval in Groot Brittannië en Nederland.
Omdat in Nederland er een mogelijkheid van eindiging is door het verkrijgen van gratie is dit in Nederland niet in strijd met artikel 3 EVRM. (Het verbod op wrede en onmenselijke behandeling).
https://mensenrechten.nl/berichten/uitspraak-europees-hof-over-levenslange-gevangenisstraffen
SimonV
6 jaar geleden
Zie verder dit overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/Life_imprisonment

Antwoorden (1)

Voor zover bekend is levenslang echt levenslang in Groot Brittannië en in Nederland.
In Engeland en Wales bestaat een wel een zgn ‘whole life tariff’waarbij de rechter bij de strafoplegging de minimumduur van de levenslange straf bepaalt; de detentie kán na 25 jaar opnieuw worden beoordeeld.
Bij de levenslange straf zoals dat momenteel in Nederland geldt is geen enkele mogelijkheid tot herziening, alleen kans op gratie. Dat is ook de reden dat deze straf niet in strijd is met artikel 3 EVRM (Het verbod op wrede en onmenselijke behandeling).
Tot halverwege het jaar 2016 was er voor levenslang gestrafte ook geen mogelijkheid om cursussen o.d. te volgen i.v.m. eventuele resocialisatie. Die mogelijkheid is er nu wel in verband met de mogelijkheid voor het positief toekennen van een gratieverzoek.

Toegevoegd na 23 minuten:
Landen buiten Europa waarbij levenslang echt levenslang is zijn Argentinië, Zuid-Afrika, Australië, de Verenigde Staten en Maleisië. Hoewel ook voor deze landen geldt dat men eerder vrij kan komen door middel van herbeoordeling of gratieverlening.
Ook Turkije kent de levenslange straf, zelfs nog onderverdeeld in zwaar levenslang en levenslang. Deze straffen zijn voorbehouden aan moordenaars en kinderverkrachters.

Toegevoegd na 1 uur:
Sinds 1986 is in Nederland slechts eenmaal gratie verleend; aan een in 2009 veroordeelde die had gekregen voor een dubbele moord. Hij werd vrijgelaten omdat hij terminaal ziek was. Hieruit mag men afleiden dat in Nederland 'levenslang' echt 'levenslang' is, omdat de kans dat er gratie wordt verleend aan een gedetineerde met levensverwachting zo goed als nihil is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Vallen Malta, Egypte, Afghanistan, Saudi-Arabië, Marokko, Nigeria, Tunesië, Tajikistan, Turkemenistan, Laos, Vietnam etc. hier ook niet onder?
Het lijkt me een hele klus (onbegonnen werk?) dit allemaal uit te zoeken... https://en.wikipedia.org/wiki/Life_imprisonment
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens, het is hooguit een indicatie en dan moet nog blijken of het in de andere landen levenslang is zonder vooruitzicht op vrijlating zoals in Nederland het geval is.
Jozef schrijft ook in zijn vraag dat bv een theoretische straf van 250jaar niet onder levenslang valt zoals hij bedoelt.
In Frankrijk bv kan de rechter in het vonnis een beveiligingsperiode van 30jaar vastleggen. Binnen deze periode kan er geen verzoek om vervroegde invrijheidsstelling of gratie worden ingediend. Als je in 1942 bent geboren en in 2008 dertig jaar hebt gekregen biedt dat weinig perspectief op nog een leven buiten de gevangenismuren.
Een Belgische meervoudige kindermoordenaar kreeg in 2004 levenslang. Hij is er van overtuigd dat hij op een dag zal vrijkomen met een enkelband. Die kans is klein, maar is er wel.
Deze reële overtuiging is voor een in Nederland levenslang veroordeelde gedetineerde echt niet weggelegd.