Zou rechts inhalen op de snelweg toegestaan moeten worden?

Dit weekend teruggekomen van wintersport en het viel me op dat op de Duitse autobahn vrachtwagens rechts rijden (niet zo opmerkelijk), maar dat daarom iedereen links of, indien beschikbaar, op de middenbaan blijft rijden. Als er een vrachtwagen rechts rijdt op een kilometer afstand gaat men niet naar rechts en blijft er een enorme groot deel van de rijstrook onbenut.

Ook in Nederland merk ik dat men zo rijdt. Vooral niet de rechterbaan op want dan kom je er nooit meer tussen lijkt men te denken.

Zou rechts inhalen toegestaan moeten worden? Uiteraard met aanvullende regels waardoor ongelukken worden voorkomen.

14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is mij ook opgevallen. Duitsers kunnen niet meer autorijden.

Het beste antwoord

Nu zijn aan de top van verkeers ergernissen zowel het opduwen, het rechts inhalen en het linksplakken.
Alleen is linksplakken deels weer schuld van het er niet tussen laten van rechtsrijdende mensen als die bij een vrachtwagen aankomen...mensen gaan niet meer naar rechts vanwege jet zo klemgereden worden. En dat klemrijden is weer de schuld van degenen die als ze naar links gaan geen gas bijgeven tot 120 echte km/h.(denk daarbij aan de afwijking van je snelheidsmeter)

Als je rechts inhalen toe staat ben je overigens van alle drie die ergernissen af.

Overigens: Als er een file rijdt mag je ook nu al rechts inhalen....en een rijtje linksrijdende auto's achter een links[plakker kun je , bahlve de voorste, als een file beschouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (9)

Nee het lever meer gevaarlijke situaties op. Als mensen de snelweg willen verlaten of van rijbaan willen verwisselen

Toegevoegd na 1 minuut:
je zou dan 2 kanten in de gaten moeten houden op een 3 baans weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik schrijf dat er aanvullende regels moeten komen. In Amerika hanteert men het 'keep your lane' principe. Ik heb er gereden en het is zeer ontspannend en de weg wordt veel efficiënter gebruikt. Dat wil nog niet zeggen dat het ook in Nederland kan, vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat daar de nederlandse wegen niet geschikt voor zijn teveel afritten en wegversmallingen.
Nee ik vind van niet!
Het is nu voor sommige al een hele kunst om heelhuids thuis te komen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1
Ik ken dat probleem.want men gaat na het inhalen niet meer naar de rechterbaan.
Maar men probeert het stuk te overbruggen.
Nu is het wel zo dat als je keurig naar rechts gaat,en je komt op de rechterrijbaan in de buurt van de vrachtwagen dat je dan maar wel weer gelegenheid moet hebben om weer naar links te gaan.
Lukt je dat niet dan zak je enorm in snelheid terug,mede omdat er ook harder gereden wordt dan hier bij ons.
Indien de ruimte op de rechterbaan voldoende is ga ik weer gewoon naar rechts,anders blijf ik ook gewoon op die middenbaan rijden.
Ook omdat als het een driebaansweg betreft er toch wel gelegenheid is om in te halen.
Maar rechts inhalen Nee dan krijg je nog meer onoverzichtelijker situaties,ongelukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amerika is het regel om in je baan te blijven en mag je dus ook rechts inhalen. Dan is links blijven rijden ook niet meer irritant.
Dat lijkt me in Nederland niet zo'n goed idee is, gezien de drukte op de wegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maar is het in Amerika wel rustig op de wegen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is iig meer asfalt in verhouding tot het aantal auto's. In NY rijden is geen pretje nee, maar over het algemeen is er gewoon meer ruimte voor wegen en is het dus rustiger op de wegen.
Zeker wel!
Toestaan die handel.

Je hebt in principe twee mogelijkheden:
1) Rechts inhalen toestaan
2) Onnodig linksrijden KEIHARD aanpakken en fors gaan handhaven.
Levert potentieel meer boete inkomsten op dan snelheidsovetredingen van 5-10 km/u!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja graag. Ik ben een 'trage slak' op de snelweg dus ik zou het niet snel doen, maar ik denk wel dat het heel veel ergernissen weg zou halen. De agressie op de Nederlandse snelwegen is zo ontzettend heftig, als we nou allemaal iets makkelijker zouden zijn rijden we allemaal een stuk lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, anders hadden ze tot nu toe allang gedaan hebben, om file te voorkomen. Omdat het dan een gevaarlijke situatie kunnen aantreffen hebben ze dat niet gedaan dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, is geen goed plan. Op de Nederlandse wegen is het altijd enorm druk. Bovendien veel op en afritten. Maakt dat als rechts inhalen zou worden toegestaan, de bestuurder ogen en oren te kort gaat komen, om alles rondom de auto goed in de gaten te houden. Dit gaat dan zeker ten koste van de verkeersveiligheid.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Er zijn landen waar je ook rechts mag inhalen. Mijn ervaring in Amerika is dat de mensen daar langzamer rijden (zeker niet gedisciplineerde) dan in Europa en vaak is er ook minder verkeer op de autowegen (niet in om de grote steden natuurlijk). Ik ken geen cijfers of dit rechts inhalen tot meer of minder ongelukken leidt. Wel is het aantal ongelukken in Amerika per hoofd grote dan in Nederland, maar dat heeft volgens mij meer met de rijervaring van de chauffeur te maken dan met de manier van inhalen. Ik denk naarmate de snelheid hoger wordt, zoals in Duitsland, de schrikreactie van de chauffeur groter wordt als er links en recht ingehaald mag worden. Als je de rijstroken ingedeeld ziet in b.v. rechts 80, midden 100 en links 120 km/h krijg je een heel rustig verkeersbeeld met de grootste doorstroming. Ik zou willen voorstellen de huidige regels te handhaven en de discipline van de automobilist voor het houden van de rijstrook met bijbehorende snelheid te verhogen. Een rustiger verkeersbeeld, minder stres, minder ongelukken en een paar minuten later (levend) thuis.
Goede reis.