Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe oud moet je zijn om te mogen werken?

Ik ben 10 jaar en heb geld nodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
11.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Dan mag je eigenlijk alleen nog maar klusjes doen voor je ouders, en die mogen zelf bepalen wat zij je er voor geven ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanaf je 14 mag je een beetje gaan werken. Maar daar zijn regels voor, die ik natuurlijk even niet uit mijn hoofd weet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier kun je lezen hoe het zit.
http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=35104
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet minimaal 13 zijn en dan nog is wat je mag werken erg beperkt. Met 15 wordt het al beter.
Je kunt echter altijd proberen om klusjes voor mensen te doen. Was de auto voor je ouders, doe de afwas of iets anders en vraag of ze je ervoor willen betalen. Doe dit ook bij de buren, familie, vrienden. Wie weet levert het je wat op.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op jouw leeftijd klusjes voor ouders, grootouders etc..
Je kunt ook aan je vader, moeder vragen dat hij een folder wijk neemt en vervolgens loop jij de folders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat mag dus niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste mag dus niet. Daarbij is dat veel te zwaar werk voor iemand van 10 jaar. Het is niet voor niets dat het niet mag he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik wel maar de noodkreet van deze 10 jarige noopte mij een oplossing te geven en hopen maar dat de ouders hem meehelpen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Illegaliteit is geen oplossing voor een 10 jarige. Dat zorgt alleen maar voor meer problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 10-jarige hoor je geen geld 'nodig te hebben'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hassan: Als je van duur speelgoed houdt en denkt dat dat het belangrijkste in de wereld is, kun je veel geld nodig hebben...
Het is trouwens wel heel goed dat deze 10-jarige ervoor wil werken. Dat vind ik echt een positief uitgangspunt.
Kinderarbeid is in ons land al lang verboden. Kinderen tot en met 11 jaar mogen helemaal niet werken, 12-jarigen alleen in het kader van een taakstraf die door de rechter is opgelegd. Pas vanaf je dertiende mag je betaald werk gaan doen. Daarvoor gelden strenge regels.

Ben je 13 of 14 jaar, dan mag je na schooltijd alleen wat klusjes in je eigen omgeving doen en in de vakantie wat licht werk onder toezicht van een volwassene. Een krantenwijk mag nog niet.
Als 15-jarige mag je al wat meer en wat langer werken. Een krantenwijk is toegestaan.
Jongeren van 16 of 17 jaar die nog leerplichtig zijn, mogen naast hun schoolbezoek werken. Maar ook zij mogen nog niet alles doen: gevaarlijk en te zwaar werk is verboden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag werken als je 14 bent,maar waarom heeft een kind van 10 geld nodig??je kunt bv voor iemand een hond uitlaten of klusjes voor iemand doen,ik zou zeggen,geniet van je kind zijn,werken kun je altijd nog
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zit wat in! +1
Dan ga je klusjes doen voor je ouders, buren of opa en oma. Zoals boodschapjes doen, auto wassen of de stoep vegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens art 3:2 Arbeidstijdenwet mag een kind niet werken. Hierop zijn in een aantal uitzonderingen:

a. arbeid in het kader van een alternatieve sanctie door een kind van 12 jaar of ouder, voor zover deze arbeid niet wordt verricht gedurende de schooltijd;
b. niet-industriële arbeid van lichte aard door een kind van 13 jaar of ouder, voor zover deze arbeid niet wordt verricht gedurende de schooltijd;
c. arbeid van lichte aard door een kind van 14 jaar of ouder voor zover deze arbeid verricht wordt naast en in samenhang met het onderwijs;
d. arbeid bestaande uit het bezorgen van ochtendkranten door een kind van 15 jaar, voor zover deze arbeid niet wordt verricht gedurende de schooltijd.

Zoals je ziet mag je vanaf 13 jaar buiten schooltijd licht werk doen, maar niet in industriebedrijven, dat mag pas vanaf 14 jaar en alleen licht werk. Vanaf 15 jaar mag je krantenbezorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier nog een website waarop je alle informatie vindt:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autowassen en de schuur opruimen.
Voor de rest moet je minstens 13 jaar zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding