Ik werkte als caissiére. Ik had een 0 uren contract. Ik ben ontslagen omdat ik aan een meisje van 19 á 20 geen ID heb gevraagt. Kan ik een rechtzaak ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ik een rechtzaak aanspannen? dat is mijn vraag. Dit is toch vreselijk oneerlijk of zit ik hier fout? Ik weet zeker dat de klant geen 15 of 16 was.
Powergen
12 jaar geleden
Maar je weet toch.. >20.. altijd ID tonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je een rechtszaak willen aanspannen? Het is jouw fout dat je het niet heb gevraagd, want onder de 20 moet je altijd een ID kaart laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is er een nationale wet waarin staat dat dit verplicht is? er is een nationale wet dat je geen alcohol en sigaretten mag verkopen onder de 16. Dit meisje zag er veel ouder uit en kon je onmogelijk voor 16 jaar schatten. Er is volgens mij geen nationale wet dat je het altijd móet laten zien of wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het geen ontstaande voet ontslag kan zijn, is er niets meer gebeurd?
Je hoort meestal eerst een officiele waarschuwing te krijgen. Zoek bij een anders supermarkt en baantje met een uren contract. Wat 0 uren is eigenlijk iets is voor een korte periode als de werkgever niet weet hoeveel uren hij je nodig heeft. Hij kan een korte periode kijken hoeveel uren hij jue nodig heeft.. Dus daar heeft hij al misbruik van gemaakt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat moeilijk want ben onder de 18. Ja er is een voorval geweest met iemand extra laten pinnen waardoor ik een waarschuwing had, maar ik vind dit wel erg ver gaan je kon goed zien dat de klant 19 of 20 of misschien zelfs ouder was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar, 2caulyflowers. Er werken heel veel mensen gewoon vaste tijden met een 0 uren contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/ Lees dit eens,
Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn contract liep tot september, dus dat mijn contract niet is verlengt is volstrekt onzin. Ennaira waar staat dat werknemers verplicht zijn om ID te vragen? Is daar een wet voor? Staat dat in het CAO?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de klant een grijs knotje droeg met een bloemetjesjurk en een looprekje en rimpels vertoonde en je haar gebracht zag worden met vervoer op maat kan ik me niet indenken dat je verplicht was die vrouw om haar Id te vragen als ze om een pakje sigaretten of een fles drank vroeg?

Antwoorden (4)

denk niet dat dat zin heeft. Het kost een hoop gedoe en geld en bovendien kan je ook bij een andere supermarkt gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet altijd onder de 20 jaar naar hun ID vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus... je kan wel een rechtzaak beginnen maar dat wordt dan geld verspillen.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Een baas mag jou op grond hiervan niet ontslaan. Er zijn namelijk geen wetten overtreden. De wet verbied je slechts te verkopen aan minderjarigen.
Je kunt alleen niets uit de rechtszaak halen. Als de baas jou weer aanneemt, dan zoekt hij alles op bij jou. En je hebt maar recht op de uren van de contract: 0! Dus je schiet er niets mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ontslag is onterecht, en al zeker omdat er twee dagen tussen zat, nu durf ik niet te zeggen of je er iets mee opschiet door naar de rechter te stappen. Ligt helemaal aan hoelang je er al werkte en hoeveel uren je Gemiddeld draait.

Ik zou morgen even met het juridisch loket bellen als ik jou was, of even langs de wetswinkel. Kost je niets, en helpt je met het nemen van beslissingen.

Feit blijft dat herstel van de arbeidsrelatie geen zin heeft. Je wordt domweg niet meer opgeroepen, wat mag omdat je een nul-uren contract hebt. Bovendien is de arbeidsrelatie totaal verstoord.

Succes met je beslissing...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik niet opmaken uit het verhaal, er staat dat ze ontslagen is, maar fout op fout is altijd een reden om het contract niet te verlengen. Maar als het maar om een eenmalige fout gaat, wordt het een ander verhaal.