Wat is het verschil tussen een aangifte en een klacht?

ik las vandaag in de krant dat iemand die mishandeld was door de politie, geen aangifte doet, maar wel een klacht gaat indienen.
is het traject niet zo'n beetje hetzelfde?

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.8K

Het beste antwoord

Sommige 'misdrijven' kunnen alleen worden vervolgd als iemand daarvan aangifte doet, de zogeheten klachtdelicten. Bedreiging is er bijvoorbeeld zo een. En als de aangifte weer wordt ingetrokken is er geen vervolging mogelijk.
In je vraag bedoel je waarschijnlijk iets anders.
Je kunt er voor kiezen geen aangifte te doen, maar een klacht in te dienen op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht. Die klacht gaat niet naar het Openbaar Ministerie, maar wordt behandeld door het bevoegd gezag van de politie, de korpsbeheerder (een burgemeester). De klager wordt uitgenodigd voor een hoorzitting door een (mag je hopen) onafhankelijke commissie, die advies uitbrengt aan de korpsbeheerder. Die beslist. Als de klacht gegrond wordt verklaard krijg je excuses en een bloemetje of zo. En/of ze vergoeden de geleden schade.
Een klacht indienen kost niets, en je hebt ook geen advocaat nodig. Als het om een fundamentele zaak gaat is het wel verstandig je door een deskundige te laten bijstaan.
Antwoord op je vraag: het zijn totaal verschillende trajecten. Maar als er ook een strafzaak loopt wordt een klacht (over hetzelfde voorval) buiten behandeling gelaten.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij bepaalde strafbare feiten kunt u als slachtoffer of getuige 'klachtgerechtigd' zijn. U kunt dan een klacht indienen. Net als bij een aangifte meldt u het strafbare feit bij de politie. Alleen vraagt u er nu bij of de officier van justitie de dader(s) wil vervolgen. Deze hoeft dat niet te doen. Hij kan ook beslissen de zaak te seponeren. In dat geval wordt niemand vervolgd.

De regel is dat u een klacht kunt indienen tot 3 maanden nadat u het strafbare feit te weten bent gekomen. In sommige gevallen (met name in de familiesfeer) gaat deze termijn pas in als u weet wie de dader is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt er in het kort op neer dat een klacht ingetrokken kan worden en een aangifte niet.