Hoe kan ik onderzoeken voor welke "veroordeling" ik bekend ben bij de politie?

Ben net uit het niets aangehouden omdat ik te lang in mijn auto zat zonder weg te rijden.
Nadat de agent mijn rijbewijs doornam en een aantal walkie talkie gesprekjes kwam meneer doodleuk melden dat ik weleens veroordeeld ben. Ik stond met mijn bek vol tanden want ik ben op 1 dingetje na toen ik 13 was nooit in aanraking geweest met de politie, laat staan een veroordeling!

Toen ik 13 was heb ik een keer een reclamefolder uit iemands brievenbus gehaald, daarvoor heb ik via bureau halt 3 uur taakstraf gekregen.

Sindien heb ik nooit eens een boete gehad. En die agent zei dat ik veroordeeld ben en dat ik daardoor later in de problemen kan komen als ik ergens ga solliciteren. Ik zou nu eens willen weten wat dit voor gel*l is. Waar of hoe kan ik nagaan waar ik voor veroordeeld ben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Annswers
12 jaar geleden
Is er wel eens jouw identiteitspas of rijbewijs gestolen? Mogelijk is die gebruikt v criminele activiteiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De agent heeft je, zoals je dit verhaal verteld, niet aangehouden maar enkel staande gehouden. Aangehouden ben je pas als je gearresteerd wordt en naar het bureau afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast dat wat de vorige beantwoorder aangeeft zou ik een klacht neerleggen bij de korpsleiding. Een persoon aanhouden enkel en alleen omdat hij te lang in de auto zit voordat hij wegrijdt is een drogreden en lijkt op willekeur van de agenten om een persoon extra in de gaten te houden zonder enige wettelijke aanleiding of gerechtelijk bevel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik ooit veroordeeld was geweest had ik het nog wel begrepen maar het is gewoon vaag wanneer een agent meent dat je ooit veroordeeld ben geweest terwijl je zelf zeker weet dat dat nooit gebeurd is

Antwoorden (1)

Vreemd verhaal.

Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen.

Was betrokkene 15 jaar of jonger, dan gelden andere criteria dan voor volwassenen.

Maar je kunt naar de politie gaan (een politiebureau) om dit te controleren.
Op basis van de privacywetgeving zijn burgers gerechtigd om de gegevens die over hen persoonlijk zijn opgenomen in registers in te zien.
Hiervoor moet in de regel wel een schriftelijk verzoek worden ingediend, er kunnen leges worden gevraagd voor de onkosten en er mag meestal geen kopie worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, je mag je eigen "dossier" inzien, eerst schriftelijk aanvragen en dan alleen in een kamertje inkijken. Kopieren mag niet wel iets overschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zogenaamde strafblad wordt niet meer elke 5 jaar opgeschoond, de veroordelingen blijven in de administratie vermeld staan, echter bij een afgifte van een bewijs voor goed gedrag wordt aan de hand van de veroordeling bekeken of dit nog meetelt voor een dergelijk bewijs. Verders geheel correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vreemde is dat ik wel al eens een bewijs voor goed gedrag heb gekregen. Maar wat nou als hetgeen waar ik volgens het dossier voor veroordeeld ben nooit gebeurd is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees net op een site het volgende: "Voor het recht op kennisneming van deze gegevens is volgens artikel 36 van het Besluit justitiële gegevens een vergoeding van € 4,54 verschuldigd." Klopt dit dan wel? €4,54 is wel heel weinig, ben ik niet van ze gewend..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een VOG kijkt alleen naar bepaalde dingen, betrekking hebbend op het beroep - als jij een VOG moet hebben omdat je een financiële functie wilt gaan bekleden, dan zullen ze kijken of je bijvoorbeeld ooit veroordeeld bent voor fraude of iets dergelijks. Wil je met kinderen gaan werken, dan kijken ze naar hele andere dingen.
Dus dat je een VOG hebt gehad, betekent niet per se dat je nooit veroordeeld zou zijn. Los daarvan: het lijkt me vreemd dat je veroordeeld zou zijn terwijl je zelf van niets weet. Dus ik zou het inderdaad eens goed uitzoeken, het kan zijn dat die agent maar wat blufte (wel erg fout dan - als er niets bekend is, kun je daar altijd nog een klacht over indienen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb via email net een verzoek tot inzage ingediend. Ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was inderdaad een fout van die agent want ik ben inderdaad nooit veroordeeld en ik heb dus ook geen strafblad. Zoals ik al dacht natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of z/hij dacht je even af te bluffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou best kunnen. Zo'n L*L was die wel.