Ja:
Je mag alleen van bruggen springen bij zwemplassen. Bij riviertjes is het verboden want het kan gevaarlijk zijn als het water ondiep is. Daarom deelt de politie boetes uit.

In Geertruidenberg zijn negen kinderen van 12 tot en met 14 jaar bekeurd voor het springen van de Letschertbrug. De kinderen hadden er een sport van gemaakt om van die fietsbrug te springen. In Maasdijk zijn vijf jongeren beboet toen ze van de Oranjesluisbrug sprongen.

In Groningen en Utrecht heeft de politie laten weten dat ze extra opletten vandaag. Een boete voor het springen van een brug kost 45 euro als je jonger bent dan 12 jaar. Vanaf 12 jaar is de boete 90 euro.
http://jeugdjournaal.nl/artikel/296956-boetes-voor-springen-van-brug.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
omdat het gevaarlijk is. dat is misschien logisch maar wat is daarvan de juridische grondslag?
erotisi
7 jaar geleden
De juridische grondslag bevind zich veelal in de gemeentelijke APV: "Artikel 2:47b Gedrag op een brug
·
1. Het is in andere gevallen dan reeds voorzien in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, verboden zich zonder noodzaak te bevinden binnen de afsluiting van een gesloten brug of op het beweegbare gedeelte van een niet gesloten brug.
·
2. Het is verboden zonder daartoe gerechtigd te zijn een beweegbare afsluiting van een brug in beweging te brengen of onnodig aan te raken.
·
3. Het is verboden om voor ontspanning of vermaak van een brug af te springen." http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Waterland/43958/43958_1.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi; Niet iedere gemeente met bruggen heeft die APV.
erotisi
7 jaar geleden
Wat bedoel je? Iedere gemeente heeft iig wel een apv dat die niet hetzelfde is als deze kan wel kloppen. En valt het misschien ook onder art. 461 sr:
"Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie." Al stel ik mezelf dan wel de vraag, dat het een beetje vreemd is dat je je niet op een brug mag bevinden. Maar ik acht niet uitgesloten dat het zich op een vreemde manier bevinden op een brug weer niet kan, al vermoed ik dat het verbod tot toegang dan weer niet vaak te vinden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tilborghs Goede vraag, in dat opzicht was ik ook niet echt content met mijn antwoord. Ik vraag me ook af of dit niet onjuiste berichtgeving is. Men wordt wellicht niet beboet voor het springen van bruggen, maar voor het veroorzaken van iets anders . https://www.politie.nl/nieuws/2014/april/4/02-nijmegen-%E2%80%93-springen-van-brug-230-euro-boete.html Baldadigheid, in dit geval dus.