Mag ik online gekochte parfum thuis 1x ruiken en terug sturen al het niet bevalt? (wet koop op afstand)

Ik heb online een flesje parfum van ca 39 euro gekocht. Nu heb ik de verpakking voorzichtig geopend en 1x gespoten om te proberen (uitprobeerrecht). Ik vond niet dat het lekker rook en heb het teruggestuurd. Het plastic heb ik met één klein plakbandje netjes dichtgemaakt.
De verkoper gaat het nu weer naar mij sturen omdat ik het product niet kon retourneren ivm de regels. Mag dat??

Volgens mij valt dit namelijk onder de wet koop op afstand én heb ik het uitprobeerrecht. Er zat geen monstertje bij waar ik aan kon ruiken. Sta ik in mijn recht als ik weiger dat te betalen (+ de "gemaakte kosten" voor retournering en terugzending aan mij én administratiekosten)??
Zo ja, wat kan ik er tegen/aan doen??
Even terzijde: het gaat hier om wehkamp.......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
17.7K

Het beste antwoord

Artikelen die je niet kunt retourneren zijn
volgens wehkamp zelf

producten die overeenkomstig jouw specificaties zijn aangepast;

artikelen die duidelijk persoonlijk van aard zijn of door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling is verbroken.

vermoed dat ze deze regels toepassen

kan ik me ook wel een beetje voorstellen
Maar je hebt wel gelijk dat ze er een sample bij zouden moeten leveren

maar denk dat dit moeilijk wordt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruikt is gebruikt .
Zij kunnen t niet meer verkopen aan een ander .
Dus logisch dat jij gewoon moet betalen .
Jammer maar helaas .....
Ccvv
een jaar geleden
Je mag het gewoon retourneren. Dat winkels regels verzinnen die in strijd zijn met de wet is leuk, maar niet uitvoerbaar. Gewoon retourneren en geld terugeisen.

Andere antwoorden (3)

Er staat dat de verpakking ongeschonden moet zijn als je het bestelde artikel terugstuurt. Dat is nu niet meer het geval en je hebt ook gespoten om te ruiken of je het lekker vond.
Om die reden wordt je retourzending geweigerd en draai je voor de kosten op. Daar kun je niets tegen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verder lees mrPascal staat er ook:
Mag u het product in gebruik nemen?
Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.
Jij hebt het 1x gebruikt, dus onverkoopbaar voor wehkamp. Als je een luchtje wilt ruiken, ga volgende keer naar een parfumerie en test daar het luchtje voordat je het online besteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een pak vla koopt in een winkel, thuis proeft en de smaak bevalt je niet, dan ga je toch ook niet naar de winkel? Je weet dat het op eigen risico was dat de smaak je niet beviel. Je gaat alleen terug met de vla als er iets mis is met het product, bijvoorbeeld bedorven of er zit een voorwerp in dat er niet in thuis hoort ofzo. Kortom: je brengt een gebruiksproduct zoals eten en parfum alleen terug als er iets niet aan deugt, niet omdat de smaak/geur je niet bevalt. Zo zit het ook met de parfum. Het was jou keus om een geur te kopen die je niet kende, duis je eigen risico dat je hem niet lekker vond. Dat je de verpakking mag openen om het product te beoordelen geldt alleen voor beoordeling op juistheid van het product. Dat je dus de geur hebt gekregen die je besteld hebt, dat het flesje heel is, de sprayknop werkt, je krijgt een huidirritatie die je normaal nooit krijgt van ditzelfde product etc. Alle ondeugdelijkheden die niet vanaf de buitenkant te zien zijn, daarvoor mag je een geopende verpakking terugsturen. Met jou product was niks mis, en dus mag je het ook niet terugsturen op hun kosten. Zij hebben geleverd wat ze hebben beloofd en dus dien je te betalen. Er is wel zoiets als dat je aankopen via internet binnen een bepaalde tijd kan annuleren, maar ik weet niet hoe lang dat is. Maar op "probeerrecht" kun je je niet beroepen.
Ccvv
een jaar geleden
Je hebt gewoon recht op retour. Winkels kunnen niet zomaar regels verzinnen die in strijd zijn met de wet. Gewoon terugsturen en geld terug eisen.
Stel je voor dat de Wehkamp dat zou accepteren.
En ik bestel morgen hetzelfde parfum. Dan krijg ik dus een flesje toegestuurd, dat al geopend is geweest, en waar zelf al wat uit is. Dat kan toch niet?

Wehkamp gaat er vanuit, dat je de parfum die je koopt al kent, en dus weet wat de geur is.
En terecht.
Het is immers gekkenwerk om online een parfum te kopen waarvan je de geur absoluut niet kent.

Kortom: Nee, je staat niet in je recht als je weigert het product te betalen.
Uitprobeerrecht' is in dit geval absoluut niet van toepassing.

Voorbeeld ter vergelijking: Je koopt online een doos bonbons. Je wilt natuurlijk even weten of ze lekker zijn, dus je maakt de doos open, haalt er 1 uit en eet 'm op. Je vind het niet lekker, dus plak je de doos netjes dicht met een plakbandje, en stuurt 'm terug. Uitprobeerrecht? Nee, natuurlijk niet!
Precies dezelfde situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een non-discussie. Parfum moet je niet online kopen tenzij je het al kent. Je had kunnen verwachten dat retourneren niet mogelijk was.