Kan de dochter van mijn vriend geld of spullen opeisen wanneer hij zou overlijden?

Wij hebben geen grote bezittingen, geen schulden, wel wat spaargeld. En een huurhuis. Wij willen trouwen en dat is standaard onder beperkte voorwaarden. Of is het nodig om bovengestelde vraag te voorkomen om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Indien jullie trouwen, ben je volgens de nieuwe voorwaarden goed beschermd.

Toch is er een hele grote maar.
Indien jouw vriend is gescheiden van de moeder van zijn dochter is er niks aan de hand, indien hij overlijdt. Indien jouw vriend weduwnaar is van de moeder van zijn dochter, mag zijn dochter indien hij overlijdt, wel meteen haar deel opeisen. Dit zal ze dan ook krijgen, waardoor jij in de problemen kunt komen.
Verder weet ik niet of jij ook kinderen hebt uit een eerdere relatie.
Verder is het nog van belang om te weten of jullie samen misschien nog kinderen krijgen.

Misschien is het dan toch beter om naar de notaris te gaan (indien 1 van de 3 punten hierboven wel van toepassing is).

Lees de link met voorbeelden even goed door.

https://www.erfrechtshulp.nl/erfrecht-stiefkind/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Ik zou sowieso even langs een notaris gaan.
Voor een informerend gesprek van een kwartiertje rekenen ze meestal niets.
Je kunt, als je t niet goed regelt,voor heel vervelende verrassingen komen te staan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zou ik inderdaad ook doen teusvh. Gewoon veel verstandiger.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@PJJMulder en @teusvh, bedankt voor de info en de reacties. Wij hebben besloten eerst langs de notaris te gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat fijn dat we hebben geholpen om tot een beslissing te komen.
Alvast een hele fijne trouwdag!

Andere antwoorden (3)

Nee, dat kan de dochter niet. De vorm van het huwelijk maakt daarvoor niet uit, slechts dat jullie getrouwd zijn.
tinus1969
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min? Klopt de link niet?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tinus 1969, Die min komt niet van mij. Bedankt voor je reactie en de link.
erotisi
5 jaar geleden
De legitieme portie kan zijn natuurlijk wel opeisen: artikel 4:81 bw
Ze heeft altijd recht op haar erfdeel. Dus kan ze iets eisen. Je kunt een kind niet opzij schuiven. Als het allemaal niet duidelijk is vraag je een (gratis) eerste onderhoud aan bij een notaris. Dan wordt je alles haarfijn uitgelegd.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ivana, Ook bedankt voor uw reactie. Wij gaan eerst bij een notaris langs.
Natuurlijk heeft zij haar rechten en zullen we haar nooit ‘opzijschuiven’. Echter wil mijn vriend dat ook ik ‘goed verzorgd’ achterblijft en zo wens ik dat tevens voor hem.
Net als dat onze schoonzoon en dochter dat voor elkaar wensen en dat geregeld hebben.
Mijn vraagstelling klinkt wellicht hard, maar het zou niet de eerste keer zijn dat naasten rigoureus veranderen wanneer zij denken dat er iets te halen valt. Ieder krijgt zijn of haar deel. Maar de nog levende partner gaat toch echt voor. ;)
Als je trouwt dan trouw je vanaf 2018 standaard onder beperkte gemeenschap, dat wil zeggen dat bezittingen verkregen vóór het huwelijk niet in de gemeenschap valt.
Als jij dus nu 50.000 bezit en je trouwt gaat dat bij echtscheiding niet naar je man. Wel als je overlijdt natuurlijk, maar dan gaan je bezittingen alleen naar je man en (nog) niet naar zijn dochter.
Als je vriend overlijdt gaan al (gemeenschappelijk en prive) zijn bezittingen naar de langstlevende (jij dus). Indien er geen testament is dan erft zijn dochter wel haar erfdeel maar slechts in de vorm van een vordering op jou ter hoogte van haar erfdeel. Indien je vriend dus een prive vermogen van voor het huwelijk heeft van 25.000 en een gemeenschappelijk vermogen heeft opgebouwd ter waarde van 50.000 tijdens jullie huwelijk dan gaan alle goederen schulden onbelast (beneden vrijstelling van 600.000) ter hoogte 50.000 (25.000prive + de helft van gemeenschap (50.000)naar jou als jouw erfdeel. Omdat zijn nalatenschap 50.000 is krijgt zijn dochter wel een vordering op jou ter hoogte van 25.000 want zij heeft volgens het wettelijk systeem wel recht op haar erfdeel (1/2 nalatenschap) in de vorm van een vordering. Deze vordering is pas opeisbaar als jij overlijdt. Zij moet over deze vordering formeel wel erfbelasting betalen waarbij ongeveer 20.000 is vrijgesteld. Maar deze erfbelasting moet jij wel voorschieten en kan in mindering worden gebracht op de schuld. Wel kan zijn dochter bij zijn overlijden haar legiteime portie opeisen dat is dus 12.500, in de vorm van geld (artikel 4:81 bw). Zij heeft geen recht op de bezittingen zelf want kinderen zijn formeel in het huidige erfrecht in beginsel (zonder testament) geen erfgenamen meer, dat is alleen de echtgenoote.
Indien er een testament is kan er natuurlijk veel worden afgeweken van bovenstaande. Hij kan zijn dochter bijvoorbeeld onterven en haar erfdeel terugbrengen tot de helft.(legitieme portie) of juist zijn vrouw onterven en alles daartussenin.
erotisi
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisi, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Toch roept het vragen bij mij op.
Wat wij vöòr het huwelijk bezitten, zou bij echtscheiding of overlijden wel op kunnen zijn. Dan valt er toch niets of weinig te verdelen?
En hoe werkt dat dan met een erfdeel? Één van mijn ouders is ook overleden, maar het zou niet bij mij opkomen om dan nu maar mijn erfdeel even te gaan claimen, heb liever mijn ouder terug.
erotisi
5 jaar geleden
Voor huwelijken ná 2018 is het inderdaad belangrijk om een goede administratie bij te houden van prive stromingen naar gemeenschappelijk en omgekeerd. Als er inderdaad niets over is van je prive vermogen doordat je er bijvoorbeeld een boot of vakanties van heeft gekocht dan die inmiddels geconsumeerd of versleten zijn dan valt er inderdaad niets te verdelen. Ook als je partner zijn prive deel op heeft gemaakt zal dat geen onderdeel meer uitmaken van zijn nalatenschap. .
Jouw erfdeel in de vorm van een vordering op je langstlevende ouder blijft volledig van jou ook al ga je trouwen en weer scheiden. Zelfs als die vordering pas op zou zijn gekomen als nádat je getrouwd bent. Erfenissen blijven ook in het huwelijk volledig prive.
Ik begrijp dat je liever je ouder terug wilt hebben, maar je vordering opeisen kan namelijk pas bij het overlijden van je andere ouder. Wel kan deze ouder deze vordering al vervroegd aflossen indien deze dat wilt. In geval er een testament is, geldt dat ook vaak