Beschadigde blouse door werk. (zie extra uitleg). Moet mijn werkgever dit vergoeden?

Ik werk in een supermarkt. Mijn werkgever vroeg me een grote emmer met bloemen van een hoge plank te tillen en de inhoud weg te gooien. Van diverse bloemen kwam geel en rood stuifmeel op mijn blouse. Toen ik thuis kwam heb ik de blouse 2x gewassen, o.a. met vlekverwijderaar. Vlekken blijven zichtbaar.
Blouse is +-3maanden oud. En de blouse is donkergrijs, niet spierwit ofzo. Een witte blouse is natuurlijk vragen om zichtbare vlekken.
Wat zijn mijn rechten? Halve winkelwaarde sowieso van de werkgever krijgen, of krijg ik alleen een vergoeding als de verzekeraar van de werkgever iets uit wilt keren?
Of is deze schade voor mijn rekening?

Aan wie, welke instantie is het om dit te beoordelen? De werkgever? Dan is het de slager die zijn eigen vlees keurt. De verzekeraar van de werkgever? Of is er een onafhankelijke instantie die hier uitspraken over doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

Een goede werkgever zou hier niet al te moeilijk over doen. Doorgaans heeft personeel ook personeelskleding aan. Je ziet dit in ieder geval in de Albert Heijn bijvoorbeeld.

De medewerker heeft in het algemeen, onder bepaalde voorwaarden, recht op een vergoeding van de schade aan kleding, uitrusting en motorrijtuig ontstaan door de uitoefening van zijn functie.

Voorwaarden bij schade aan kleding en uitrusting
De werkgever vergoedt schade aan kleding en uitrusting ontstaan door uitoefening van de functie alleen als deze schade geen gevolg is van eigen schuld, nalatigheid of normale slijtage.

Recht krijgen en recht hebben zijn echter wel verschillende dingen. Ik zou het eerst eens aankaarten bij je werkgever. Je kunt het beste eerst ook zelf even nadenken over een passende vergoeding, bijvoorbeeld een deel van de waarde of het kopen van een nieuwe blouse.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor uitgebreide informatie over arbeidsrecht, zie de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hallo. Ik werk ook in een supermarkt. Jumbo xD. Ik heb ook een keer een kapot broek gehad. Hij had het netjes vergoed. Lieve baas (à). Volgens mijn heb je hier gewoon recht op. Je bent er tenslotte voor verzekerd. Mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkgever kan dit opgeven aan zijn verzekering, die daar hoogstwaarschijnlijk niet moeilijk over zal doen, omdat het in dit geval om een beperkt bedrag gaat.
Geef aan wat er is gebeurd, wat je hebt gedaan om je blouse schoon te krijgen en vraag je werkgever dit door te geven aan zijn verzekering. Met een beetje goede wil is het zo opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heeft de personeelsafdeling schadeformulieren. Kun je invullen en door hen in behandeling laten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bedrijf werkkleding verstrekt en het is onder werktijd gebeurt is de baas niet aansprakelijk, je had dan de schade kunnen voorkomen door de werkkleding te dragen.

Hebben jullie geen werkkleding of heeft de baas dit gevraagd buiten de werktijden waarbij je je eigen kleding droeg is de baas aansprakelijk voor de geleden schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn bloes kapot gaat of te vies wordt, dan krijg ik een nieuwe..Heb je dit al gevraagd?