wanneer moet ik een eigen bijdrage betalen voor behandeling bij een psycholoog?

Ik dacht dat er vanaf dit jaar een eigen bijdrage betaald moest worden bij de ggz? Wanneer krijg je daar dan een rekening van? Ik heb afgelopen 1,5 jaar wel een voorwaardelijke machtiging gehad, heeft dit invloed op het betalen van een eigen bijdrage? omdat het ook gedwongen gegeven kan worden(hoewel dit in mijn geval niet zo is, en ik er zelf mee in gestemd heb) Maar 14 februari was de voorwaardelijke machtiging ook afgelopen en niet verlengd.

alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nieuwe klanten moeten dit jaar gaan betalen. Als je al onder behandeling bent geldt deze regeling nog niet voor jou.

Wanneer je daar een rekening van krijgt, hangt af van je zorgverzekeraar. De ene stuurt gelijk een rekening, de andere eenmaal in het kwartaal.

Dat klopt. Voor de tweedelijns GGZ is de eigen bijdrage in principe 200 Euro (tenzij de behandeling korter is dan 100 minuten, dan is het 100 Euro). Een voorwaardelijke machtiging heeft geen invloed op de te betalen eigen bijdrage. Mocht de situatie echter zodanig zijn dat je gedwongen wordt opgenomen met een rechtelijke machtiging, dan hoef je deze eigen bijdrage niet te betalen. Wel is er, bij opname, een eigen bijdrage voor verblijf van € 145 per maand (na de eerste 31 dagen van het verblijf). Deze eigen bijdrage moet je ook betalen bij gedwongen opname. Overigens geldt geen van de eigen bijdragen zo lang je jonger bent dan 18 jaar. Voor de eigen bijdrage verblijf geldt verder dat nog niet duidelijk is hoe deze geind kan worden -dat moet namelijk per maand, terwijl verzekeraars pas na een hele tijd beschikken over de informatie die zij nodig hebben om dit te kunnen doen. Er zijn daarom verzekeraars, zoals Achmea, die ervoor hebben gekozen in elk geval de eigen bijdrage voor verblijf NIET te gaan innen. De eigen bijdrage van 200 Euro voor behandeling kan pas geind worden na afsluiten en in rekening brengen van de DBC bij je zorgverzekeraar. Voordat de DBC in rekening is gebracht, weet je zorgverzekeraar immers niet dat je in behandeling bent, bij wie dan en hoe lang. Je kunt bij de administratie van de instelling waar je in behandeling bent vragen wanneer je huidige DBC is geopend. Deze wordt uiterlijk na 365 dagen afgesloten en vanaf dat moment kan de zorgverzekeraar de eigen bijdrage gaan innen. Mocht je de eigen bijdrage overigens niet kunnen betalen, dan kan je soms wel een betalingsregeling treffen met je zorgverzekeraar.

Bronnen:
http://psychiatrie-nederland.nl/word/zorgv...
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ge...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100