wanneer moet ik een eigen bijdrage betalen voor behandeling bij een psycholoog?

Ik dacht dat er vanaf dit jaar een eigen bijdrage betaald moest worden bij de ggz? Wanneer krijg je daar dan een rekening van? Ik heb afgelopen 1,5 jaar wel een voorwaardelijke machtiging gehad, heeft dit invloed op het betalen van een eigen bijdrage? omdat het ook gedwongen gegeven kan worden(hoewel dit in mijn geval niet zo is, en ik er zelf mee in gestemd heb) Maar 14 februari was de voorwaardelijke machtiging ook afgelopen en niet verlengd.

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (3)

Nieuwe klanten moeten dit jaar gaan betalen. Als je al onder behandeling bent geldt deze regeling nog niet voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het antwoord. Wat bedoelt u met nog niet? weet u wanneer wel? (ik ben nu 7 jaar in behandeling)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Ik heb het uitgezocht omdat ik in dezelfde situatie zit. Het was nogal een speurtocht, maar lees. In de ggz mag je dossier een jaar open zijn. Dan sluiten ze em en maken ze een nieuwe. Jij hebt nu dus een dossier of 7.
Wat je moet doen is bij het secretariaat vragen wanneer je laatste dossier is geopend. Die maken ze af tot een jaar, en dan moet je betalen.
Bv je laatste dossier is geopend op 1 mei 2011. Dan hoef je tot 1 mei 2013 niet te betalen.
Heb je geluk en is je dossier 16 december 2011 geopend dan hoef je tot 16 december 2012 niet te betalen. Snap je?
Misschien kun je het een beetje schatten als je nog weet in welke maand je ooit begonnen bent, want je dossier zou van jaar tot jaar op dezelfde maand moeten beginnen. Beter kun je het even vragen bij t secretariaat want er zit wel eens speling in. Het kan ook zijn dat je een onwetend persoon treft bij t secr want de regels zijn nog erg nieuw.
Ik heb met menzis, psychiater, 2x secretariaat, nog een keer psychiater moeten bellen voor het goed uitgezocht was. Heeft dan ook even geduurd en iedereen moest t nazoeken. Mocht je secr het niet weten, laat haar dan dit lezen dan begrijpt ze het wel. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste 2013 moet 2012 zijn!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dossier heet een dbc! Waar het voor staat weet ik even niet meer, maar dat vraagt wat makkelijker :p en dit klopt inderdaad! +++ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dbc staat voor diagnose behandel combinatie. Dat is niet hetzelfde als een dossier. Wel telt de dbc mee dat als je maar een half jaar voor t ene probleem hulp krijgt, daarmee klaar bent en opeens krijg je een andere stoornis, dan krijg je ook een nieuw dossier en dan gekoppeld aan een andere dbc.
Maar dan maken we het wel erg ingewikkeld voor de vraagsteller.
Ggz, leuker kunnen we het niet maken....
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OHw stom!! Mijn psych zei dat de dbc van toepassing was voor de verz.. Nou ben wel blij dat ik weer weet waar t voor staat hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heeft je psych gelijk in. Dbc betekend eigenlijk dat per diagnose de behandeling voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn. Voor adhd staan een x aantal zittingen, die en die medicijnen, etc.
In paktijk werkt dat echter niet zo. Maar dat moeten de logen maar oplossen, ons moeten ze gewoon beter maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het duidelijke antwoord!
Wat een gedoe nog zeg, dat uitzoeken, maar bedankt voor het delen van de informatie!
Wanneer je daar een rekening van krijgt, hangt af van je zorgverzekeraar. De ene stuurt gelijk een rekening, de andere eenmaal in het kwartaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt.

Voor de tweedelijns GGZ is de eigen bijdrage in principe 200 Euro (tenzij de behandeling korter is dan 100 minuten, dan is het 100 Euro).

Een voorwaardelijke machtiging heeft geen invloed op de te betalen eigen bijdrage. Mocht de situatie echter zodanig zijn dat je gedwongen wordt opgenomen met een rechtelijke machtiging, dan hoef je deze eigen bijdrage niet te betalen.

Wel is er, bij opname, een eigen bijdrage voor verblijf van € 145 per maand (na de eerste 31 dagen van het verblijf). Deze eigen bijdrage moet je ook betalen bij gedwongen opname.

Overigens geldt geen van de eigen bijdragen zo lang je jonger bent dan 18 jaar.

Voor de eigen bijdrage verblijf geldt verder dat nog niet duidelijk is hoe deze geind kan worden -dat moet namelijk per maand, terwijl verzekeraars pas na een hele tijd beschikken over de informatie die zij nodig hebben om dit te kunnen doen. Er zijn daarom verzekeraars, zoals Achmea, die ervoor hebben gekozen in elk geval de eigen bijdrage voor verblijf NIET te gaan innen.

De eigen bijdrage van 200 Euro voor behandeling kan pas geind worden na afsluiten en in rekening brengen van de DBC bij je zorgverzekeraar. Voordat de DBC in rekening is gebracht, weet je zorgverzekeraar immers niet dat je in behandeling bent, bij wie dan en hoe lang. Je kunt bij de administratie van de instelling waar je in behandeling bent vragen wanneer je huidige DBC is geopend. Deze wordt uiterlijk na 365 dagen afgesloten en vanaf dat moment kan de zorgverzekeraar de eigen bijdrage gaan innen.

Mocht je de eigen bijdrage overigens niet kunnen betalen, dan kan je soms wel een betalingsregeling treffen met je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste, bedankt voor het antwoord.
maar ik dacht dat bij een gedwongen opname je niet hoefde te betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee.
Dat wil zeggen, de eigen bijdrage voor de behandeling (resp. 100 of 200 Euro per DBC, afhankelijk van het aantal minuten in de DBC) hoef je inderdaad niet te betalen in het geval van een gedwongen opname.
Echter, de eigen bijdrage voor opname / verblijf (145 Euro per maand na de eerste 30 dagen) moet je helaas wel betalen als er sprake is van een gedwongen opname. (zie voor een gedetailleerde uitleg ook de Factsheet uit de links)