Gaat men het in de VS na of het wel klopt wat je invult betreffende veroordelingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bedoelt bij het invullen van je SEPA aanmelding voor toegang tot de VS, goeie vraag. Ik denk dat ze geen tijd hebben om het handmatig uit te zoeken, maar er kunnen koppelingen zijn tussen de systemen van de VS en die van justitie hier of Europol.

Het beste antwoord

Zouden ze wel willen.
Er bestaan veel sprookjes over "strafbladen", maar feit is :
Niemand behalve u en de Nederlandse justitie kan daarover beschikken. En al zeker geen buitenlandse mogendheid ...
De VS hebben of krijgen net zo weinig inzage in ons strafregister als u in dat van uw buurman.
Een strafblad is alleen geldig, voor het land waar het opgesteld is en nergens anders.
Men wil u graag anders doen geloven, maar de achterzijde van het groene papiertje (tegenwoordig ESTA) heeft geen enkele waarde.
Mensen die ten onrechte neen invullen op het formulier zullen vaak zenuwachtig zijn. Die winden zich tijdens de vliegreis bij wijze van spreken al enorm op in de trant van "zullen ze er achter komen? zal ik terug gestuurd worden?" Staan met knikkende knieen voor de ambtenaar van de US immigrations. Dan is de kans groot dat je er uit gehaald wordt.
Alles wat de autoriteiten te weten komen inzake het strafrechtelijk verleden van iemand krijgen ze te horen ze van haar-/hemzelf.
Het wordt anders als u op een opsporingslijst staat vermeld. Deze lijsten worden verspreid naar alle lidstaten die bij Interpol zijn aangesloten.

Bij een visumaanvrage ligt het weer anders:
Bij het aanvragen van een visum cq immigratie naar Amerika dient de aanvrager akkoord te gaan met de inzage zijn (eventueel aanwezige) Justitiële gegevens bij de "Dienst Justis" van het Ministerie van Justitie.
-In art. 10, 11 en 12 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat geregeld welke gegevens mogen worden verstrekt.
-In art. 12 sub A, en sub B van het Besluit Justitiële gegevens is geregeld wie en in welke gevallen de in de wet bedoelde gegevens mogen opvragen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014194/geldigheidsdatum_08-10-2013

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is de tweede link:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0016544/geldigheidsdatum_08-10-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja , zo ver ze dat lukt . Maar bij onjuistheden ben je de sjaak.! Denk maar eens aan die ondercover die voor de vries werkte in de zaak van Joran Vd sloot . Ze kwamen dacht ik een prijs in ontvangst nemen maar helaas :( onverbiddelijkheid . De vries mocht na vele tussen komst wel door maar nee voor de persoon die info had verzwegen , retour naar Holland was zijn lot . Dus je neemt een groot risico voor je zelf en je reis genoten als je informatie achter houd . Vaak kunnen ze wel zien dat je veroordeling hebt gehad maar niet waar voor . Maar het systeem is zeker niet water dicht . Maar in de USA is big brother watching you ! Ook in Nl.