Is de vluchtstrook ook bedoelt voor mensen met een (hele) hoge nood te urineren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K

Het beste antwoord

Een vluchtstrook is een strook asfalt van een drietal meter breed langs autosnelwegen waar weggebruikers naar kunnen uitwijken in geval van nood of pech.
Het is niet toegestaan om op een vluchtstrook te stoppen om bijvoorbeeld te telefoneren, urineren, etc. Ook tijdens een file moet de vluchtstrook vrij worden gehouden voor hulpdiensten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Juridische zaak, het verslag:

Een automobilist heeft tevergeefs geprobeerd een boete aan te vechten die hij kreeg omdat hij zijn auto op de vluchtstrook had stilgezet om een sanitaire stop te maken.

De man kreeg een boete van € 95,- opgelegd wegens het "als weggebruiker buiten noodzaak op de vluchtstrook of vluchthaven stilstaan" op de rijksweg A50.

Bittere noodzaak
De betrokkene (73 jaar) voerde aan dat het voor hem bittere noodzaak was om een stop te maken op de vluchtstrook, omdat de keus was om in de auto in de broek te plassen of dit te doen in de vrije natuur. Al rijdend over de snelweg kwam plotseling hoge nood opzetten, hetgeen volgens hem bij leeftijdsgenoten wel vaker voorkomt. Hij vond de boete veel te hoog in verhouding tot de gemaakte overtreding.

Beoordeling
Zowel de rechter als het hof in hoger beroep stelden de man in het ongelijk. De man heeft artikel 43 lid 3 Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 overtreden. De bepaling luidt: "Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm."

Uit het woord "noodgevallen" blijkt dat de weggebruiker slechts in incidentele gevallen van urgente aard de vluchtstrook mag gebruiken. Volgens het hof moet het gaan om objectief waarneembare noodsituaties, waaronder niet een sanitaire stop wordt verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee

Toegevoegd na 3 minuten:
De vluchtstrook is bedoelt voor de hulpdiensten en voor mensen met pech onderweg. Als je hoge nood hebt moet je gewoon stoppen bij het eerstvolgende tankstation, anders is het gewoon 'wildplassen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je mag de vluchtstrook absoluut niet gebruiken voor iets anders dan autopech, en zelfs dan wordt nog geadviseerd om als het effe kan, zo ver mogelijk in de berm te gaan staan of door te rijden tot het eerstvolgende benzinestation.

Hij is echt bedoeld voor hulpdiensten en je word ook zwaar op de bon geslingerd als je er stopt om te piesen. Levensgevaarlijk ook, want straks komt er een hulpdienst aangesjeesd die zich in jouw auto boort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mocht iemand het nog niet weten.... nee, daar is de vluchtstrook niet voor bedoeld.

als je toch op de snelweg zit, kijk dan uit naar een pomp. daar hebben ze wc's die WEL zijn bedoeld voor oa hoge nood.

thuis naar de wc gaan voor vertrek kan ook helpen. en als je elke pomp die je tegenkomt pakt, en naar de wc gaat heb je de vluchtstrook niet nodig. (anders even naar je urine wegen laten kijken)

mijn jonge kids zeuren niet bij een lange autorit dat ze spontaan moeten plassen, dus met wat oefening en deze tips gaat het vast lukken!!!

met 'je' bedoel ik den mensen met hoge nood, dus niemand persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt een héle dure plas, als je gesnapt wordt....

Nee, mag niet!
Zoek alvast een benzinestation op voor als je ook maar enigszins denkt aan een wc-stop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens haar vorige relatie, heeft mijn vrouw bij hoge nood een keer in een fles geplast (tijdens een autorit)... Haar ex vond dat nu niet bepaald vrouwelijk, maar ik heb me bescheurd! Wat een eikel dat hij dat niet kan waarderen! :-p

Toegevoegd na 32 seconden:
Het antwoord op de vraag is trouwens "nee", maar dat was wel duidelijk denk ik..