Voor de reparatie van een laptop moet een onderdeel besteld worden.Mag de winkel eisen dat je de laptop in de winkel laat tot het onderdeel binnen is?

Ik heb binnen de garantie-periode problemen met de batterij van mijn Apple laptop. De winkel wil hem wel gratis repareren, maar eist (om onduidelijke redenen) dat ik de laptop daar achter laat totdat de nieuwe batterij binnen is. Is dat redelijk? Ik blijf de laptop liever gebruiken, in plaats van dat hij drie dagen ongebruikt in de winkel ligt. De winkelier (iAm, Arnhem) heeft aangegeven dat er geen onderhandelingsruimte is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De reden waarom de winkelier vraagt 'm daar achter te laten, lijkt me tweeledig. 1: dat hij dan snel het onderdeel kan vervangen op het moment dat het binnen is en dat hij dan niet opnieuw met je contact hoeft te op te nemen (met de kans dat je niet bereikbaar bent, enz.) 2 Het risico wordt ingeperkt dat de winkelier een onderdeel bestelt, waarna de klant niets meer van zich laat horen en de winkelier blijft zitten met een onderdeel dat hij maar aan iemand anders moet zien te slijten. Een andere mogelijkheid om dit probleem te ondervangen is je een flinke aanbetaling te laten doen (zeg: 25% van de vermoedelijke kosten van de reparatie). Mag hij het eisen? Als het bij zijn algemene voorwaarden hoort en die voorwaarden niet op de 'zwarte lijst' staan: ja. Jij beslist of je 'm daar achter laat en hij kan weigeren om het onderdeel te bestellen als je je niet houdt aan de voorwaarden die de winkelier stelt aan reparaties. En... wat is nu 3 dagen? Vraag wel een 'bewijs' van de winkelier dat je 'm hebt overgedragen. (Reparatieopdracht of iets dergelijks waar merk en type op vermeld is en jouw gegevens. Uiteraard ook de datum van overdracht.)

Ik zou je laptop gewoon daar laten, dan kan je ook een andere computer gebruiken

Als ik jou was zou ik het zeker niet daar laten. Mischien halen ze wel goede onderdelen eruit en dan zetten ze ouwe onderdelen erin je weet het maar nooit. Zeker daar niet laten liggen en gewoon mee naar huis meenemen. Dat is mijn reactie.

Je kunt hem daar laten liggen, als jij dat wilt. Maar de winkel kan dat niet van jou eisen, want het blijft nog steeds jou eigendom. Ook raar dat ze geen duidelijke reden geven waarom hij volgens hen daar moet blijven. Is er geen andere winkel in de buurt waar je laptop gerepareerd kan worden? Want denk dat dat de beste oplossing is. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100