Voor de reparatie van een laptop moet een onderdeel besteld worden.Mag de winkel eisen dat je de laptop in de winkel laat tot het onderdeel binnen is?

Ik heb binnen de garantie-periode problemen met de batterij van mijn Apple laptop. De winkel wil hem wel gratis repareren, maar eist (om onduidelijke redenen) dat ik de laptop daar achter laat totdat de nieuwe batterij binnen is. Is dat redelijk? Ik blijf de laptop liever gebruiken, in plaats van dat hij drie dagen ongebruikt in de winkel ligt. De winkelier (iAm, Arnhem) heeft aangegeven dat er geen onderhandelingsruimte is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De reden waarom de winkelier vraagt 'm daar achter te laten, lijkt me tweeledig.

1: dat hij dan snel het onderdeel kan vervangen op het moment dat het binnen is en dat hij dan niet opnieuw met je contact hoeft te op te nemen (met de kans dat je niet bereikbaar bent, enz.)
2 Het risico wordt ingeperkt dat de winkelier een onderdeel bestelt, waarna de klant niets meer van zich laat horen en de winkelier blijft zitten met een onderdeel dat hij maar aan iemand anders moet zien te slijten. Een andere mogelijkheid om dit probleem te ondervangen is je een flinke aanbetaling te laten doen (zeg: 25% van de vermoedelijke kosten van de reparatie).

Mag hij het eisen? Als het bij zijn algemene voorwaarden hoort en die voorwaarden niet op de 'zwarte lijst' staan: ja. Jij beslist of je 'm daar achter laat en hij kan weigeren om het onderdeel te bestellen als je je niet houdt aan de voorwaarden die de winkelier stelt aan reparaties. En... wat is nu 3 dagen? Vraag wel een 'bewijs' van de winkelier dat je 'm hebt overgedragen. (Reparatieopdracht of iets dergelijks waar merk en type op vermeld is en jouw gegevens. Uiteraard ook de datum van overdracht.)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vraag is dus eigenlijk of dit een 'zwarte lijst-voorwaarde' is. Het komt op mij onredelijk over. Stel je koopt een nieuwe auto, en na een week is er iets aan kapot. Dan zou je toch ook niet accepteren dat je je auto bij de garage moet achterlaten tijdens de bestelperiode? Terwijl je er nog prima in kunt rijden. De bestelling kost de winkelier niks, want alles wordt gedekt door de garantie.
Computoon
11 jaar geleden
Lijikt me geen "zwarte-lijst voorwaarde" (onredelijk bezwarende bedingen; voorwaarden die niet opgenomen mogen worden in de algemene voorwaarden) maar je iunt het zelf controleren.
De zwarte lijst uit het Burgerlijk Wetboek staat onder meer hier:
http://www.mkbservicedesk.nl/982/algemene-voorwaarden-zwarte-lijst.htm Er is ook een "grijze lijst", uit BW 6:237. (De grijze lijst bevat bepalingen die zich bewegen op de grens van het onredelijke. Bij deze bepalingen moet -in dit geval- de winkelier aan kunnen tonen dat het gebruik in jouw specifieke situatie niet onredelijk is). Die staat hier:
http://www.mkbservicedesk.nl/983/algemene-voorwaarden-grijze-lijst.htm Van toepassing zou kunnen zijn art. "e. dat de gebruiker een ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn voor de nakoming geeft; " (De gebruiker is de gebruiker van de voorwaarden, de winkelier in dit geval. Maar Is 3 dagen ongebruikelijk lang?) "h. dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen;" ('ik repareer 'm niet als jij 'm hier niet achterlaat en dan vervalt je garantie na een tijd') Maar eerlijk gezegd, lijkt het me vergezocht om iets 'grijs' aan de 'verplichting' van de winkel te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord. Ik zou zeggen: 'h'. Door iets te kopen krijg ik het recht om het te gebruiken wanneer ik wil. Ook heb ik recht op garantie. De winkelier laat mij nu kiezen tussen die twee, terwijl ik recht heb op beide. Het is ook geen redelijke eis (er is geen belang mee gediend), met name omdat hij het niet motiveert. Punten 1 en 2 die je noemt zijn vergezocht. Hij kan me een email sturen als de batterij binnen is. De vervanging zelf kost 3 minuten. Ik heb totaal geen belang om dan niet op te komen dagen. Niet alleen blijf ik dan met een half-werkende laptop zitten, maar ik kan me in de toekomst dan moeilijk weer melden met een probleem. Verder heeft de winkelier geen kosten, omdat de reparatie op kosten van de fabrikant wordt uitgevoerd. Je links heb ik ge-bookmarkt. Die komen vast nog eens van pas!

Andere antwoorden (3)

Ik zou je laptop gewoon daar laten, dan kan je ook een andere computer gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik stelde een juridische vraag...
Als ik jou was zou ik het zeker niet daar laten. Mischien halen ze wel goede onderdelen eruit en dan zetten ze ouwe onderdelen erin je weet het maar nooit. Zeker daar niet laten liggen en gewoon mee naar huis meenemen. Dat is mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt hem daar laten liggen, als jij dat wilt.
Maar de winkel kan dat niet van jou eisen, want het blijft nog steeds jou eigendom.
Ook raar dat ze geen duidelijke reden geven waarom hij volgens hen daar moet blijven.
Is er geen andere winkel in de buurt waar je laptop gerepareerd kan worden?
Want denk dat dat de beste oplossing is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Apple kun je niet zomaar (gratis) laten repareren. Het is mijn eigendom, dus ik mag hem weer mee naar huis nemen, maar dan weigert de winkelier een nieuwe batterij te bestellen...