Wat gebeurt er als je niet komt opdagen bij een dagvaarding>?

er is een brief binnen gekomen van de deurwaarder dat ik naar de 'rechtbank' moet omdat ik een 3 maanden achterstand heb van de CZ. Ik zie er geen nut in om te gaan omdat ik geen zin heb om een reden te geven als er toch sowieso superveel kosten bij komen (is al bij een vriendin van mij gebeurt) dus ik krijg het toch of ik nou ga of niet. Maar wat gebeurt er nou als ik niet opdaag?

Toegevoegd na 10 minuten:
en wat is een verstek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
24.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verstek betekent , dat je veroordeeld wordt ook al ben je er niet . Ps ga ! bepleit je eigen zaak , excuseer leg uit ! Ga voor je zelf !! Probeer een regeling af te spreken is altijd btr .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deurwaarder moet een gerechtelijke uitspraak hebben om loonbeslag te kunnen leggen, hiervoor is dus een rechtszitting noodzakelijk, het voorkomen van een rechtszitting levert dan ook veel meer op, probeer met de deurwaarder tot een betalingsregeling te komen voordat de zitting plaats vind. Verstek is niets meer of minder; Niet als gedaagde in de rechtszaal aanwezig.

Antwoorden (5)

Dan word je bij verstek veroordeelt. Dat zal bijna altijd in je nadeel zijn terwijl je je nog kunt verdedigen als je wel gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt dan gelijk veroordeeld om alles te betalen plus alle kosten die er zijn genoteerd door de deurwaarder. Ik raad je aan om toch te gaan naar de rechtbank. Je kunt jezelf verdedigen en je kunt hierdoor veel extra kosten kwijtraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het eens bent met de vordering dan kan je het beste die gaan betalen bij het Gerechtsdeurwaarders- of Incassokantoor. Wanneer het bedrag daar namelijk uiterlijk 2 werkdagen vóór de zittingsdatum is binnengekomen dan wordt de dagvaarding ingetrokken. Als er geen geldsom vermeld is kan je telefonisch contact opnemen om te vragen om welk bedrag het gaat.
Als de zitting wél doorgaat moet jij de proceskosten betalen, ongeacht of je er wel of niet bij bent. Als je niet komt opdagen gaat het gewoon door. De rechter spreekt een vonnis uit waarin wordt beoordeeld of de vordering terecht is. Een vonnis in een zaak waarin je niet hebt gereageerd heet een verstekvonnis; de vordering wordt in de meeste gevallen aan de eisende partij toegewezen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of proberen alsnog een betalingsregeling te treffen met de deurwaarder, maar dat gaat waarschijnlijk niet meer lukken.
Als u word gedaagd voor de rechtbank moet u in principe verschijnen.
Verschijnt u niet ter rechtszitting, en het is geen zware zaak, kan de Rechter u bij verstek veroordelen.
Dus bij verstek is bij afwezigheid.
Bij zware gevallen kan men een boete geven of kan de verdachte opgehaald worden door de parketpolitie.

In uw geval zou ik toch gaan want anders word de eis van de deurwaarder volledig ingewilligd.
U kunt bijv. vragen om een spreiding van de betaling, en u kunt de Rechter uw onmogelijke situatie uitleggen.
Dat zal altijd in de kosten schelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij zware gevallen kan men een boete geven of kan de verdachte opgehaald worden door de parketpolitie." ??????????? In Nederland is men nog steeds niet verplicht om op een zitting te verschijnen als men verdacht is. Enkel een getuige is verplicht ter rechtzitting te verschijnen, als een getuige weigert te komen wordt dat gezien als minachting van de rechtbank, de getuige kan dan opgebracht worden om ter zitting zijn verklaring te geven, daarna kan hij veroordeelt worden voor de minachting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou vertel dat Holleeder even dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Holleeder wilde zelf de rechtszittingen bijwonen maar was door ziekte vaak verhinderd, de rechtbank heeft regelmatig de zitting moeten uitstellen omdat ze het recht van bijwonen niet mogen negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetboek van Strafvordering Artikel 258
De zaak wordt ter terechtzitting aanhangig gemaakt door eene dagvaarding vanwege den officier van justitie aan den verdachte beteekend; het rechtsgeding neemt hierdoor een aanvang.
Dagvaarding kan geschieden ook al is het gerechtelijk vooronderzoek nog niet gesloten. Van de dagvaarding geeft de officier van justitie in dat geval schriftelijk kennis aan de rechter-commissaris. Door deze kennisgeving eindigt het gerechtelijk vooronderzoek. De artikelen 237-240 en 244 vinden alsdan geen toepassing.
Indien eene kennisgeving van verdere vervolging is voorafgegaan, moet de omschrijving van het feit in de dagvaarding, op straffe van nietigheid, overeenstemmen met de omschrijving van het feit in de kennisgeving, met dien verstande dat de omschrijving van het feit in de dagvaarding overeenkomstig de door de rechtbank na een ongegrondverklaring van het bezwaarschrift gegeven aanduiding moet worden gewijzigd.
Indien ten aanzien van eenig telastegelegd feit eene kennisgeving van verdere vervolging is voorafgegaan, wordt dit in de dagvaarding vermeld.
De voorzitter der rechtbank bepaalt, op het verzoek en de voordracht van den officier van justitie, den dag der terechtzitting. Hij kan, bij het bepalen van de dag der terechtzitting of nadien, bevelen dat de verdachte in persoon zal verschijnen; hij kan daartoe tevens zijn medebrenging gelasten. De voorzitter kan ook de medebrenging gelasten van de getuige van wie op grond van feiten en omstandigheden aannemelijk is dat hij niet voornemens is gevolg te geven aan een oproep om ter terechtzitting te verschijnen. Voorts kan de voorzitter van de rechtbank de officier van justitie bevelen, nader omschreven onderzoek te verrichten of doen verrichten, alsmede bescheiden of stukken van overtuiging over te leggen.
Als je wilniet gaan, dan kan je een bezwaar brief sturen, of faxen, min 24 uur voor de zittin,met jou uitleg en om een regeling te vragen.Kosten van dagwaarding zijn € 450,00 dat moet je betalen. Jammer van het bedrag.