Mag een 16-jarige met oud en nieuw een biertje voor 12en bestellen en na 12en opdrinken?

In de praktijk zal er volgens mij op dat moment niet gehandhaafd worden, maar wat zijn eigenlijk de details van de nieuwe alcoholwetgeving?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Geen boetes horeca tijdens nieuwjaar ondanks nieuwe drankwet" op nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/3655490/geen-boetes-horeca-tijdens-nieuwjaar-ondanks-nieuwe-drankwet.html
Powergen
10 jaar geleden
Als je het inderdaad heel officieel en streng wilt bekijken mag je als 16 jarige in nieuwjaarsnacht geen alcohol meer kopen. Zoals MaartenvL al aangeeft, tijdens die nacht zal er nog boetes uitgedeeld worden omdat het dan ook nog niet echt te handhaven is. Dus eigenlijk als antwoord op je vraag, ja het mag nog wel tijdelijk, omdat het tijdelijk gedoogd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar alsnog zou er na 0:00 uur beboet kunnen worden. Utrecht zegt bijv: "Wel wordt de nieuwe regeling direct ingevoerd. "Er wordt geen overgangstermijn gehanteerd. Er is namelijk al een ruime gewenningstijd vestreken. Bovendien zou een overgangsperiode mogelijk weer tot verwarring kunnen leiden."" Maar ze zullen, lijkt me, niet om 12 uur voor de duur staan om van iedereen de drank af te pakken en te beboeten.

Antwoorden (5)

Nee vanaf 1 januari mag niemand onder de 18 alcohol drinken dus als je nu 16 bent moet je 2 jaar wachten voor je weer mag drinken er is geen overgangsfase
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarschijnlijk wordt daar niet zo moeilijk over gedaan. kroegeigenaren willen bovendien ook hun omzet en een leuk nieuwjaar. het is de bedoeling met deze wet te zorgen dat kinderen jongeren dan 16 jaar echt van de alcohol afblijven en het is mooi meegenomen als jongeren onder de 18 dat dan ook doen. er is gezegd dat ze heel streng gaan controleren want sommige jongeren zien er vrij oud uit en er wordt dus al vanuit gegaan dat ze ouder dan 16 zijn. nu willen ze dus (bijna) iedereen in kritisch gebied gaan controleren en ze willen met stempels gaan werken. deze stempels zullen dus op oud en nieuw nog wel niet gebruikt worden. ook is er gezegd dat in huishuidelijke kring gewoon gedronken mag worden en dat 16 en 17jarige die op straat met alcohol worden gezien wel worden gewaarschuwd maar geen boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik las net dat er in de meeste gemeenten geen boetes zullen worden uitgedeeld in de horeca voor 16 en 17 jarige maar wet is wet
als je jezelf misdraagd ben je waarschijnlijk zo t bokkie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zo, dat als je al 16 was vóór 1 januari 2014, je gewoon nog alcohol mag blijven drinken. Dus ja, hij mag zijn biertje opdrinken en ook nog een nieuwe bestellen ;-)

Anders zou het inderdaad zo zijn dat een hele groep jongeren eerst wel mocht drinken en na 1 januari niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee officieel niet neem een bier bestel het voor 12 uur en ga aan de andere kant van de kroeg staan en drink het daar leeg simpel.

Daarnaast zal veel kroegbaas(en) geen probleem hiermee hebben mijn kleine broer is 15 en gaat 2maal per maand met vrienden uit en ook hij krijgt alles wat hij wil drinken.