Van wie is de hond?

20 november hebben wij een hondje overgenomen van iemand. 17 november is afgesproken dat dit hondje van ons zou zijn, alleen op papier nog van haar, zodat ze hem nog kon laten dekken. Dat was prima, maar ik heb haar gevraagd om een week proef, zodat we hem in die week nog terug konden brengen als het niet zou klikken met ons of met onze andere hond. Ik heb toen gesmst, gebeld, maar ik hoorde niks van haar. Die zondag erop (hij was toen 1 week bij ons) heb ik haar nog gebeld om te vragen wat nu de bedoeling was, geen gehoor.. Er vanuitgaande dat ze hem toch niet meer wilde en voor altijd hier mocht blijven heb ik dure spulletjes aangeschaft, hij gaat goed met onze andere hond en wij zelf zijn ook gek op hem. Nu kreeg ik 2 weken nadat wij hem zijn gaan halen een mail (afgelopen zondag), dat ze hem terug wilde. Inmiddels is er in de tussentijd veel gebeurd, en hebben wij allebei een advocaat. (waar zij leugens tegen verteld, kan bewezen worden)
Nu opeens had ze zogenaamd een teef om te dekken, en zou hij morgen terug moeten. Dat is door onze advocaat afgeraden, en waarschijnlijk komt er een kort geding. Maar van wie is de hond nu eigenlijk? Er is heel veel gebeurd (lees: bedreiging, huisvredebreuk en diefstal), maar het gaat mij om het hondje. Hij zit hier echt op z'n plek en word tot op z'n botjes verwend. Is er een kans dat zij de hond nog terug kan krijgen? Of heeft ze te laat gereageerd en is de hond van mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Volgens mij hangt het er van af of je de afspraak kunt bewijzen, dus of er bij die mondelinge afspraak getuigen bij zijn geweest die dat kunnen bevestigen.

En of er ook een tijdsbepaling is genoemd tot wanneer ze van die dekking gebruik mag maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is over gemaild, en ze ging akkoord met de eenzijdige proefperiode (wat ze nu dus als tweezijdig heeft gelogen, en van 1 week heeft ze 'een paar weekjes' gemaakt). Dit staat allemaal in de emails die over en weer zijn verstuurd, dus de afspraken staan duidelijk zwart op wit. Ze heeft haar advocaat ook niet alle mails laten lezen blijkbaar, wij hebben alle mails verstuurd naar haar advocaat. Ook is er bewijs van de smsjes/telefoontjes, deze staan nog in mijn telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik dat u wel sterk staat in deze zaak.
Zie bijgaande link.
http://www.security.nl/artikel/38162/Juridische_vraag%3A_Is_e-mail_geldig_bewijsmateriaal%3F.html
Je schrijft dat je een advocaat hebt dus kan die veel beter zeggen hoe je kansen liggen. Ik zou zeggen dat als je niets op papier hebt staan, dat je het hondje hebt gekocht en betaald en verder geen afspraken hebt gemaakt, dat het een heel moeilijk verhaal zal worden bij de rechter. Maar als je een kwitantie hebt kun je natuurlijk bewijzen dat je het hondje hebt aan geschaft. Je hebt zeker contant betaalt, dan is er geen schriftelijk bewijs.

Zoals met alle rechtszaken kan dit alle kanten op gaan. Het is jouw woord tegen dat van haar. Misschien dat het sms-je nog een soort van bewijs zou kunnen zijn, maar nogmaals dat weet je advocaat wel of dit kans maakt bij de rechter.
Ceeve
12 jaar geleden
Als het klopt wat je zegt, en je hebt op de 17e deze mondelinge afspraak gemaakt, dan is de hond van jou.
Was er een derde persoon bij aanwezig?
Een mondelinge afspraak is net zo rechtsgeldig als eentje op papier. Als er geen getuige bij was, kan je met je smsjes voldoende aantonen dat jullie die proefweek hadden afgesproken.
Succes!
Als zij jou de eigendomsrechten betwist, heb je inderdaad een advocaat nodig. En dan op naar de kantonrechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afspraak is gemaakt per mail, en nog eens mondeling toen wij hem gingen halen. Mijn moeder en mijn vriend zijn mee geweest om hem te gaan halen, dus die kunnen bevestigen wat er is gezegd. Ook zijn alle smsjes opgeslagen gebleven, en is mijn belgeschiedenis nog terug te zien.
Een hond is juridisch gewoon een "zaak". Net zoals een fiets, boek of een bankstel. Klinkt wat hard maar zo is het nu eenmaal.

Op 17 november zijn jullie een mondelinge overeenkomst aangegaan zoals omschreven in artikel 217 boek 6 van het burgerlijk wetboek.

Zij heeft jullie een aanbod gedaan: het hondje en het eigendom van de hond aan jullie overgedragen.

Jullie hebben het aanbod aanvaard: het hondje geaccepteerd en het eigendom aanvaard.

Het hondje is van u.

Er zijn wel een aantal mondelinge voorbehouden gemaakt, maar hieraan is door u beide een termijn van 1 week aan verbonden. Deze termijn is overschreden zonder dat er aanspraak is gemaakt op de voorbehouden.

De moeilijkheid van deze zaak zit hem in de bewijslast. Want het is allemaal mondeling en er zijn wellicht ook geen onafhankelijke getuigen die uw verhaal kracht bij kunnen zetten.