Kun je voorkomen dat gegevens van getuige in strafdossier komen?

Stel iemand is getuige van een verkeersruzie. Bij aankomst politie verteld hij hetgeen hij gezien gehoord heeft. Komen zijn gegevens als adres in strafdossier?
In Nederland.

Maar ben ook benieuwd voor België

erotisi
5 maanden geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Een getuige kan er altijd voor kiezen, om met een domicilieadres in het dossier te komen staan. Als domicilieadres kan bijvoorbeeld het adres van het politiebureau gekozen worden. De andere gegevens zoals naam, geboortedatum, zijn wel zichtbaar in het dossier.
AlphaLimaSierra
5 maanden geleden
Z512099
5 maanden geleden
En België?