Ben ik strafbaar door kat?

Als Er een kat op het dak zit en ik gooi er een emmer water overheen hij schiet wakker en valt en breekt zijn been. Ben ik dan strafbaar? (op mijn terein)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je er überhaupt een emmer water op gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem voorgoed helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
arme kat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je wel heel sneu bezig werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arme kat... wat is er mis met jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goede kat is croma waard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het dier wilt afschrikken is water een prima manier. maar.. wanneer ie op een dak zit, is dat misschien niet zo goed doordacht om te doen.. had je misschien een beetje kunnen verwachten..? :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even iets de wereld uit helpen, er is geen kat gewond en zeker niet dood. Ik vroeg het me gewoon af omdat er vandaag een op het dak zat en dan ga je door denken:p Er stond als ;-) Geen zorgen die kat loopt nu gewoon weer ergens anders.

Het beste antwoord

Nee helaas niet volgens de wet. Het is toegestaan honden en katten te doden op eigen grond. Niet mijn idee maar de nederlandse wet...

Toegevoegd na 1 uur:
Voor alle minnen schrijvers hieronder nog een linkje voor jullie weer het verkeerde knopje indrukken.

Toegevoegd na 1 uur:
En nog maar een stukje tekst overgenomen van de kattenbescherming Nederland:

Bij de http://anti-kattenhaters.hyves.nl maken we melding katten die slachtoffer zijn geworden van kattenhaters. In ernstige gevallen sturen we een groepsbericht uit. Vrijwel altijd is er een roep door kattenliefhebbers naar het straffen van de dader.

In Nederland is het doden van een kat niet strafbaar. In de zeldzame situatie dat een dader wordt gepakt is er slechts sprake van vernieling van eigendom. Een kat is wettelijk gezien een ding. Vergelijkbaar met een fiets, een plant, een stuk hout, een stoeptegel.

Sterker nog de makers van de wet stimuleren het doden van katten. Onder aanvoering van de grotere partijen PvdA, VVD en CDA wordt het doden van katten aangemoedigd. Jagers in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en Noord Brabant hebben vrij spel.

Wat kun jij doen tegen kattenhaters?
- Stem op een kattenvriendelijke partij. Bijvoorbeeld GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66, SP of PVV.
- Maak melding als je een situatie kent of vul informatie aan op de http://anti-kattenhaters.hyves.nl.
- Waarschuw zoveel mogelijk mensen als er iets met katten aan de hand is.
- Geef altijd je mening, laat je niet overheersen door meningen van mensen die het doden van onschuldige dieren de normaalste zaak van de wereld vinden.
- Probeer je kat binnen te houden.

Besef dat katten in Nederland vogelvrij zijn. Dankzij onze regering, dankzij het egoïstische stemgedrag van vele Nederlanders, dankzij culturen en geloven die niets met katten hebben, loop jij kans dat jouw maatje buiten iets overkomt.

Toegevoegd na 19 uur:
Nog een klein ding voor de wet is een kat (of hond) een ding een gebruiksvoorwerp dus doden mag, maar als het schade heeft kun je aansprakelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mocht hij van mijn dak springen en bij de buren op de grond zijn poot breken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ugh belachelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag zelfs je eigen huisdier niet doden,laat staan een huisdier van een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria, dat zit je flink naast, google er maar eens op. Het is een oude wet maar nog steeds geldig. Je staat compleet in je recht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Huppeltje als jij niks doet is het niet jouw schuld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het toegestaan om uw huisdier te doden? Nee. Van toepassing is het Besluit Doden van Dieren, artikel 3, 4 en 5: Doden mag alleen gebeuren door deskundigen (art. 4)
De wijze van doden moet het dier elke vermijdbare vorm van opwinding, pijn of lijden besparen (art. 3)
Een dier moet gedood worden met een methode die onmiddellijk de dood tot gevolg heeft (art. 5) Als u er getuige van bent dat iemand zijn of haar dier doodt, is het raadzaam hiervan melding te maken via het Meldnummer Dierenmishandeling:
0900 - 20 21 210 (10c./p.m.) Bron: http://inspectiedienst.dierenbescherming.nl/vraag-en-antwoord/3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het dier pijn lijdt is het wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria je bron is kolder pak eerst maar eens een wetboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jij ernaast zit,maar geloof wat je wil geloven.
Prima toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderwerp is een half jaar geleden bij TV vandaag geweest en er was geen aanleiding voor de wetgever om de wet aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het zelf jammer om te zeggen maar Jeroen heeft toch gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh??????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk die minnen voor een goed antwoord, het is de wet in dit land niet mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plusje, want die minnetjes slaan inderdaad nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Hoe erg ook, het is wel waar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog maar een stukje tekst overgenomen van de kattenbescherming Nederland: Bij de http://anti-kattenhaters.hyves.nl maken we melding katten die slachtoffer zijn geworden van kattenhaters. In ernstige gevallen sturen we een groepsbericht uit. Vrijwel altijd is er een roep door kattenliefhebbers naar het straffen van de dader. In Nederland is het doden van een kat niet strafbaar. In de zeldzame situatie dat een dader wordt gepakt is er slechts sprake van vernieling van eigendom. Een kat is wettelijk gezien een ding. Vergelijkbaar met een fiets, een plant, een stuk hout, een stoeptegel. Sterker nog de makers van de wet stimuleren het doden van katten. Onder aanvoering van de grotere partijen PvdA, VVD en CDA wordt het doden van katten aangemoedigd. Jagers in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en Noord Brabant hebben vrij spel. Wat kun jij doen tegen kattenhaters?
- Stem op een kattenvriendelijke partij. Bijvoorbeeld GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66, SP of PVV.
- Maak melding als je een situatie kent of vul informatie aan op de http://anti-kattenhaters.hyves.nl.
- Waarschuw zoveel mogelijk mensen als er iets met katten aan de hand is.
- Geef altijd je mening, laat je niet overheersen door meningen van mensen die het doden van onschuldige dieren de normaalste zaak van de wereld vinden.
- Probeer je kat binnen te houden. Besef dat katten in Nederland vogelvrij zijn. Dankzij onze regering, dankzij het egoïstische stemgedrag van vele Nederlanders, dankzij culturen en geloven die niets met katten hebben, loop jij kans dat jouw maatje buiten iets overkomt. Bronnen: sophia-vereeniging.nl/nl/pages/actualiteit/blog/do...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor er kritiek op mij komt er is niks aan de hand he, er is geen kat gewond en zeker niet dood! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeggen ze alleen omdat die sukkels pvda haten omdat zij buitelanders steunen.. En ze steunen pvv wel he .. Eigenlijk moet ik die kat die soms in mijm tuin komt doden maarja , ik hou van dieren en ik kan een beestje met zo een lief gezicht niet doden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was afgelopen jaar een "kunstenares" op tv bij Knevel & v.d. Brink.
Zij had haar kat gedood voor een "kunstproject".
Dit "mens" is helaas niet vervolgd.
Het is dus blijkbaar toegestaan en niet strafbaar. Nederland is op dit gebied ongelofelijk hypocriet: Wanneer je een kat of hond doodmaakt ga je vrijuit en wanneer je een koe of paard neukt ga je de bak in terwijl die koe of dat paard geen enkele schade ondervind van dat kleine mensendingetje en alleen maar denkt "Wat kriebelt daar?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jack ik ben het met je eens alleen je onderste paragraaf vind ik een wat ongelukkig voorbeeld. Hoop niet dat je uit ervaring praat (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan Amerika....
Het baasje van een hond moet 45.000 dollar schadevergoeding betalen omdat de viervoeter de kat van de buurvrouw heeft vermoord. De man heeft voor de rechtbank in Seattle toegegeven dat hij meer had kunnen doen om te voorkomen dat de hond door een hek brak en de kat Yofi aanviel. De vrouw krijgt 30.000 dollar voor de waarde van de kat en 15.000 voor emotionele schade. Volgens haar advocaat gaat het om de hoogste schadevergoeding die een Amerikaanse rechter ooit voor een huisdier heeft uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wildeley This is not america tralalala Daar zijn ze echt losgeslagen, hier is het niet ideaal maar daar is het nog gekker (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hier isgelukkig niks aan het katte pootje;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe denk jij over artikel 36, lid 1 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren? Artikel 36 1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen. 2. Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend: a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is; b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden; c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel; d. een hond als trekkracht gebruiken. 3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt:) ER is natuurlijk niks aan de hand maar ik vroeg het me gewoon af:P

Andere antwoorden (5)

Strafbaar niet maar als er getuigen zijn kun je wel moeten opdraaien voor de kosten van de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt inderdaad onder vernieling, een kat of een hond is een ding.
Lastig parket
De eigenaar van het beest is ten aller tijden aansprakelijk, ook voor de schade die zijn kat aanricht en in feite moet hij er voor zorgen dat zijn kat NIET op jouw dak zit.

Ik denk dat als jij claimt dat je geen idee had dat de kat er zat en dat je je dak wilde schoonmaken dat het dan nog een lastig iets wordt om jou aansprakelijk te stellen.

Ik hoop dat het een fictief voorbeeld was want katten breken gelukkig niet zo vaak, dus je zult het niet zo makkelijk aan de hand hebben
12 jaar geleden
Als je moedwillig een emmer water over de kat gooide met de bedoeling deze van je terrein te verjagen en ze breekt hierdoor wat, zou dat eerder kunnen vallen onder dierenmishandeling. Ongeacht waar of op wiens terrein dat gebeurt.

De vraag blijft dan of je het moedwillig deed om de kat te verjagen en/of je moedwillig de kat hiermee hebt willen verwonden. Een dier moedwillig verwonden mag immers niet, in tegenstelling tot het "humaan" doden van een dier om de juiste redenen.

Dierenmishandeling is wel degelijk strafbaar. (als er daarvan sprake zou zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij lukt je dit nooit voordat je met een emmer water langs komt is de kat al weg.Maar stel dat het lukt ben je volgens mij niet strafbaar.En als hij/zij gewond raakt die kans is volgens mij erg klein .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 36 Gezondheids en Welzijnswet voor dieren stelt het strafbaar om een dier pijn of letsel te veroorzaken. Als een kat op je dak zit is het al de vraag of je een redelijk doel hebt, en of er geen alternatieven zijn zoals lawaai maken en om de kat weg te jagen.

1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

2. Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:

a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;

b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;

c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;

d. een hond als trekkracht gebruiken.

3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.