Is de oproep "schiet alle PVV-ers dood" als grap volgens het Nederlands recht strafbaar en zou aangifte een kans maken?

Ik vraag dit omdat je het woord PVV-er ook kunt verwisselen door andere.

Voorbeeld:

"Haal de Nederlandse troepen terug en zet ze in om....
alle Homo's dood te schieten, alle Joden dood te schieten, alle Moslims dood te schieten, alle blonde kinderen dood te schieten etc."

Of het een geslaagde grap betreft is niet de vraag.

Ik wil alleen weten of je met een oproep tot doodschieten van mensen weg kunt komen als je het, achteraf, een grap noemt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Het ligt eraan in welke context de grap gemaakt is. Als het overduidelijk een misplaatste grap is kan je het onderbrengen bij artikel 7 vd Grondwet, vrije meningsuiting. Als mensen zich hierdoor bedreigd of gediscrimineerd voelen is wel degelijk een aangifte mogelijk. Doodsbedreigingen mogen niet. Met andere woorden; het is nog steeds aan het OM of ze hem willen vervolgen als je aangifte doet, en vervolgens aan de Rechter of hij veroordeeld wordt, maar een aangifte heeft meer dan 0% kans van slagen. Als je iets achteraf een grap noemt neemt niet weg dat je mensen hebt bedreigd met de dood. De vraag is natuurlijk wel hoe serieus zo'n uitspraak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oproepen tot criminele activiteiten is strafbaar. Achteraf roepen dat het een grap is beschermt je daar niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je achteraf nog moet uitleggen dat het een grap was, was dat op het moment van de uitspraak zelf niet duidelijk. Wat wel of niet strafbaar is, is de daad zelf, niet de uitleg van de daad achteraf.

In dit geval zou aangifte me dan ook erg kansrijk lijken. Je komt niet weg met 'ik bedoelde het niet zo'.

Als wél overduidelijk is op het moment zelf dat het een grap is, kom je er trouwens wel mee weg. Denk aan de rappers Youssef en Kamal, die in een diss hadden gerapt dat ze Geert Wilders gedrogeerd wilden opsluiten in een kelder en o.a. 'zijn kapseltje afzagen'. (Zie bron)

Wilders was onverstandig genoeg om aangifte van bedreiging te doen, terwijl werkelijk niemand dit serieus kan nemen.

Uiteraard reageerden Youssef en Kamal met een excuusrap (zie embedded video) die ik persoonlijk véél beter vind dan de oorspronkelijke diss, juist omdat hij compleet over the top en hilarisch slecht is.

"Ik héb niet eens een zaag. En al had ik een zaag, dan zou ik het hoogstwaarschijnlijk toch niet doen, want als mijn vader er achterkomt ben ik niet meer jarig."

De enige reden dat dit werkt, is natuurlijk dat de oorspronkelijke diss sowieso geen geloofwaardige bedreiging was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit land gaan we niet met elkaar om, op deze manier.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, als een extreme cabaretier bovenstaande zin in een conference zegt, dan vind ik het misschien gewaagd, maar dan is de grap duidelijk genoeg.

Als iemand het voor de grap in de trein gaat roepen, ben ik zeker niet amused, of het nu om PVVers, Moslims of dierenmishandelaars gaat. Geen goeie grap, basta.

Het achteraf een grap noemen, is natuurlijk een kind-van-acht-excuus, en daar kom je niet mee weg.