In Nederland worden er eisen gesteld aan het opstellen van statuten. Hoe zit dit dan bij internationale organisaties?

Worden er in een bepaald verdrag bijvoorbeeld eisen aan gesteld? Welke functie hebben ze? (specifiek voor internationale organisaties!)

Bron graag :)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Er bestaat uiteraard Nederlands recht, maar bij de studie Europees recht worden de zaken behandeld waar jouw vraag over gaat.
Wetgeving die internationaal is, is ook door meerdere staten opgesteld.
Brussel is de stad waar de regels worden gefabriceerd voor de onderlinge eisen die aan de Europeese wetgeving ten grondslag liggen.
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_30/11_30_110_bijl.htm
Misschien kan je hier iets mee. Dit gaat over de samenstelling van het internationaal gerechtshof. Ik heb de tekst niet gelezen, want ik moet koken (haha, mijn recht ligt bij het aanrecht!).
Dat hangt er vanaf wat u bedoelt met "internationale organisatie".
Als het gaat om een particuliere organisatie, opgericht door burgers, dan moeten de oprichters kiezen voor het recht van een bepaald land. Zo kan een internationale sportbond worden opgericht in, bijvoorbeeld, Zwitserland; de statuten moeten dan voldoen aan het Burgerlijk Wetboek van Zwitserland.
Gaat het om een organisatie die wordt opgericht door staten, die in die organisatie willen samenwerken, dan wordt de organisatie opgericht bij verdrag, volgens de regels van het volkenrecht of internationaal recht. Het volkenrecht berust voor een groot deel op gewoonterecht, dat niet officieel is vastgelegd maar niettemin bindend is. Voor verdragen staan er wel algemene regels in het Verdrag van Wenen inzake het verdragenrecht, dat op 23 mei 1969 is gesloten. Ik heb een link opgenomen naar de Engelse tekst.