Voor de wet en in de praktijk wordt er geen onderscheid gemaakt voor het bezit tussen wiet en hasj.

"In de wet staat dat je geen hasj en weed in je bezit mag hebben of mag verkopen. Je mag ook geen hennepplanten kweken.

Nederland heeft een gedoogbeleid voor meerderjarigen. Dat betekent dat je altijd strafbaar bent maar binnen het gedoogbeleid niet actief wordt vervolgd. Je moet dan wel 18 jaar of ouder zijn en je aan de volgende regels houden:

• Je mag niet meer dan 30 gram hasj of weed bij je hebben.

• Je mag per dag niet meer dan 5 gram hasj of weed kopen in een coffeeshop.

• Je mag thuis niet meer dan 5 hennepplanten kweken.

• Handel, bezit en kweken van meer dan de toegestane hoeveelheid is verboden."