hoe lang is een verlopen ID nog geldig?

als de datum die op je ID staat verlopen is, hoe lang is deze dan nog geldig en kun je die gebruiken? bv. bij een vakantie boeken, op reis gaan, inschrijven bij een opleiding, stage, werk, mee op straat lopen etc

3 jaar geleden
in: Wetgeving
82.4K

Antwoorden (3)

Het is voor veel vakantie landen verplicht om een id te hebben dat nog een halfjaar geldig is. In Nederland is het id bewijs verlopen op de verloop datum.
Personen vanaf 18 jaar hoeven dus maar eens in de 10 jaar een nieuw paspoort aan te vragen. Voor kinderen onder de 18 jaar zult u eens per 5 jaar een nieuw paspoort moeten aanvragen. Dit is nodig omdat een kindergezicht in relatief korte tijd kan veranderen.
Wilt u weten tot wanneer uw paspoort of identiteitskaart geldig is? De datum staat op uw reisdocument onder ‘geldig tot’.
Het aanvragen van een id is niet duur en kan je bij het gemeentehuis doen binnen meestal 5 dagen heb je het.
ronron1212
3 jaar geleden
Een verlopen ID is niet meer geldig. Anders spreken we niet van "verlopen"...
Computoon
3 jaar geleden
Een verlopen ID (of paspoort) is zoals het er al eigenlijk staat verlopen en dus dient men deze te vernieuwen bij de gemeente waar je ingeschreven staat. Er is echter wel 1 uitzondering wanneer een verlopen identiteitsbewijs geldig kan zijn, en dat is bij verkiezingen. Bij verkiezingen is het zo dat je ID maximaal 5 jaar voorafgaand aan de verkiezingen is verlopen. Dus als de Tweede Kamerverkiezingen volgend jaar doorgaan dan dient er op je oude ID bij "geldig tot" de datum 18-03-2016 of een latere datum te staan.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Ik heb het even nagekeken, maar het klopt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/wat-heb-ik-nodig-om-te-mogen-stemmen-bij-verkiezingen
"
Stemmen met een verlopen identiteitsbewijs
Uw identiteitsbewijs is geldig om mee te stemmen als het op de dag van de verkiezing niet langer dan 5 jaar verlopen is.
"