Waarom wordt er in veel democratieën een onderscheid gemaakt tussen wetgevende en uitvoerende macht?

Dat men de rechterlijk macht afzondert, kan ik begrijpen omdat men moet vermijden dat een instantie rechter en partij tegelijk zou zijn. Maar de opdeling tussen "wat" en "hoe" heeft toch geen rechtstreeks nut?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In theorie is er alleen in een democratie een onderscheid tussen de uitvoerende en de wetgevende macht. In praktijk is die er dus niet.

In Nederland is de regering zowel de uitvoerende als de wetgevende macht, hoewel ze bij die laatste ook nog de Staten-Generaal als onderdeel van de wetgevende macht hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het nut van de trias politica is dat er niet teveel macht ligt bij 1 instantie. De machten moeten elkaar controleren, als 1 instantie 2 taken uitvoert dan moet die zichzelf controleren en dit werkt natuurlijk niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is het niet zo zwart-wit te zien. Een trias politica is een utopie. Zoals uitgelegd in het vorige antwoord bestaat er in wetgevende en uitvoerende macht overlap. Zo ook in rechterlijke macht en wetgevende macht. Jurisprudentie creëert in zekere zin wetgeving dus kan je een rechter ook als wetgever beschouwen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Net als de overlap tussen wetgevende- en uitvoerende macht. Een burgemeester heeft de bevoegdheid plaatselijke verordeningen vast te stellen zoals het recentelijke verbod op Utrecht supporters in Enschede. En zoals we allemaal natuurlijk weten berust de uitvoerende macht binnen de gemeente bij het college van b&w.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kernreden is: controle. Elke macht moet de andere kunnen controleren en zonodig aanpakken.
Als de uitvoerende en wetgevende macht dezelfde is, zal een foutieve aanpak door de wetgevende macht nooit leiden tot opsporing en vervolging, omdat die natuurlijk niet de opdracht zal geven aan de uitvoerende macht, om een onderzoek te doen.
De uitvoerende macht hoeft in een democratie niet te wachten op een opdracht, ze kunnen, bij redelijke vermoedens, zelf een onderzoek instellen en aan de rechterlijke macht ter toetsing voorleggen.