Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand heeft een schorsing voorlopige hechtenis gekregen na een maand in de gevangenis te hebben gezeten, is het mogelijk voor hem om naar het buitenland te gaan?

Iemand heeft een schorsing voorlopige hechtenis gekregen na een maand in de gevangenis te hebben gezeten, is het mogelijk voor hem om naar het buitenland te gaan? Of kan die daar worden aangehouden of tegengehouden

een jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
tinus1969
een jaar geleden
Mss je advocaat bellen?
Minako
een jaar geleden
Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me niet de bedoeling dat zo iemand naar het buitenland gaat want de kans bestaat dat hij niet meer terug komt en dus zijn straf ontloopt.
Bordensteker
een jaar geleden
Soms volstaat niet “ - dat de verdachte zijn reisdocumenten zal inleveren bij de politie bij het verlaten van de Penitentiaire Inrichting/Huis van Bewaring te A.;
- dat de verdachte zich gedurende de schorsing van de voorlopige hechtenis niet zal begeven naar het buitenland.”
https://www.navigator.nl/document/idd49c0f0b8222462a958c288ce9ba9c1b/ecli-nl-ghshe-2020-1407-ecli-nl-ghshe-2018-5346-hof-s-hertogenbosch-24-04-2020-nr-20-003528-18 en dan dus géén schorsing:
“Voor voorwaarden als elektronisch huisarrest, inleveren reis/verblijfsdocumenten en melding bij de politie __geldt dat de effectiviteit daarvan in een Europa met open grenzen kwestieus mag worden genoemd, vooral als de verdachte binding heeft met andere landen dan Nederland of middelen of hulp heeft om zich voor langere tijd in het buitenland op te houden__ .” https://01-strafrecht-advocaat.nl/wp-content/uploads/2017/01/Aandachtspunten-LOVS-bij-voorlopige-hechtenis.pdf p.4, en ook p.7.
Antoni
een jaar geleden
@Bordensteker, wat wil je precies aangeven met je uitgebreide reactie?
Bordensteker
een jaar geleden