Iemand heeft een schorsing voorlopige hechtenis gekregen na een maand in de gevangenis te hebben gezeten, is het mogelijk voor hem om naar het buitenland te gaan?

Iemand heeft een schorsing voorlopige hechtenis gekregen na een maand in de gevangenis te hebben gezeten, is het mogelijk voor hem om naar het buitenland te gaan? Of kan die daar worden aangehouden of tegengehouden

een jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
tinus1969
een jaar geleden
Mss je advocaat bellen?
Minako
een jaar geleden
Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me niet de bedoeling dat zo iemand naar het buitenland gaat want de kans bestaat dat hij niet meer terug komt en dus zijn straf ontloopt.
Bordensteker
een jaar geleden
Soms volstaat niet “ - dat de verdachte zijn reisdocumenten zal inleveren bij de politie bij het verlaten van de Penitentiaire Inrichting/Huis van Bewaring te A.;
- dat de verdachte zich gedurende de schorsing van de voorlopige hechtenis niet zal begeven naar het buitenland.”
https://www.navigator.nl/document/idd49c0f0b8222462a958c288ce9ba9c1b/ecli-nl-ghshe-2020-1407-ecli-nl-ghshe-2018-5346-hof-s-hertogenbosch-24-04-2020-nr-20-003528-18 en dan dus géén schorsing:
“Voor voorwaarden als elektronisch huisarrest, inleveren reis/verblijfsdocumenten en melding bij de politie __geldt dat de effectiviteit daarvan in een Europa met open grenzen kwestieus mag worden genoemd, vooral als de verdachte binding heeft met andere landen dan Nederland of middelen of hulp heeft om zich voor langere tijd in het buitenland op te houden__ .” https://01-strafrecht-advocaat.nl/wp-content/uploads/2017/01/Aandachtspunten-LOVS-bij-voorlopige-hechtenis.pdf p.4, en ook p.7.
Antoni
een jaar geleden
@Bordensteker, wat wil je precies aangeven met je uitgebreide reactie?
Bordensteker
een jaar geleden
@Antoni, ik heb me te lang vastgebeten in de eerste bronnen die ik vond, en besefte dat die wel iets van de juridische context weergaven maar dat er geen echt antwoord op de vraag in stond.
En pas ná het in stappen comprimeren van die overdaad aan randinformatie, en dat dan maar als reactie plaatsen, vond ik alsnog ineens precies wat ik zocht. En dat heb ik toen wél als antwoord geplaatst.
En inderdaad zou dat ook zonder die vraagreactie kunnen volstaan.

Antwoorden (1)

Is het voor verdachte mogelijk om naar het buitenland te gaan?

Ja, het is mogelijk.
Voorwaarden die het reizen formeel beperken, hebben namelijk in het Europa met open grenzen slechts beperkt effect:
“Voor voorwaarden als elektronisch huisarrest, inleveren reis/verblijfsdocumenten en melding bij de politie __geldt dat de effectiviteit daarvan in een Europa met open grenzen kwestieus mag worden genoemd, vooral als de verdachte binding heeft met andere landen dan Nederland of middelen of hulp heeft om zich voor langere tijd in het buitenland op te houden__ .”

https://01-strafrecht-advocaat.nl/wp-content/uploads/2017/01/Aandachtspunten-LOVS-bij-voorlopige-hechtenis.pdf p.4, en ook p.7.

“Of kan die daar worden aangehouden of tegengehouden”
Als hij niet naar het buitenland mag reizen, mag uit mijn vraagreactie al blijken dat men er beducht voor is dat verdachte dan de dans zou kunnen ontspringen. Aanhouden is dan dus lastiger, of onmogelijk.

Bedoeld kan met de vraag ook zijn: is het toegestaan om naar het buitenland te gaan?

Dat ligt er aan of er bijkomende voorwaarden gesteld zijn bij deze schorsing, en zo ja, of die voorwaarden het internationaal reizen beperken.
Aan de schorsing van de voorlopige hechtenis zijn een aantal voorwaarden van rechtswege (dus: standaard) verbonden.

Daarnaast kan de rechter andere voorwaarden aan de schorsing verbinden. De rechter is vrij in de voorwaarden die hij daarbij stelt – deze kunnen vrijheidsbeperkend zijn of […]
Uit de jurisprudentie blijkt dat voorwaarden van verschillende aard worden opgelegd. De meest voorkomende voorwaarden zijn voorwaarden die de bewegingsvrijheid van de
verdachte rechtstreeks beperken (b.v. locatieverboden en -geboden, contactverboden, inleveren paspoort) en voorwaarden die het gedrag van de verdachte raken (b.v. reclasseringstoezicht, verbod op het nuttigen van alcohol of drugs). De schorsingsvoorwaarden kunnen zo nodig worden gecombineerd met zekerheidsstelling in de vorm van een borgsom of met elektronisch toezicht.

Voorwaarden bij schorsing voorlopige hechtenis
Voor de lijst van (andere) schorsingsvoorwaarden kunnen bestaande regelingen als voorbeeld dienen.

Te denken valt aan voorwaarden als:
[…]
een uitreisverbod;
het inleveren van het paspoort of ander reisdocument;
[…]
(Bron 1)
Conclusie: verdachte mag dus naar het buitenland reizen, tenzij dat expliciet verboden werd in de bijkomende voorwaarden van zijn schorsing.
een jaar geleden