M'n moeder gaat scheiden, waar heeft ze allemaal rechten op?

Alleen staande moeder met 2 kinderen. Ze werkt niet vanwege geen goede Nederlands ..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dan heeft ze recht op bijstand en ws zorgtoeslag en zodra ze een huis heeft huurtoeslag. Kinderen onder de 18 dan kinderbijslag. Wellicht alimentatie van haar ex man.
Bij de gemeente kan ze vragen of ze nog andere toeslagen kan krijgen, dat verschilt per gemeente.
Ze krijgt ook sollicitatieplicht, want er is vast werk wat ze wel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen vetpot, daarom kan ze beter gelijk op zoek gaan naar werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijstand is niet veel, maar met toeslagen erbij scheelt t wel. Het is geen vetpot en ze zal goed moeten opletten hoe ze het geld uitgeeft. En bij grote uitgaven (bv koelkast kapot) is het ws puzzelen. Bezuinigen is nodig. Niet onnodig autorijden, luxeproducten als chips, duur vlees, kant en klaar maaltijden zit er ook niet in denk ik. En uitjes, sportclubs, nieuwe nike air.... Een goed huishoudboekje voor t overzicht raad ik aan. Er zijn veel gezinnen in die situatie, die redden het wel maar tis niet altijd makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi sluitend antwoord. En ja, bijstand is genoeg om van te leven, (maar niet ruim) maar werken gaat heel snel meer opleveren en verdient dus verre de voorkeur. Goed Nederlands is niet overal een vereiste, maar daar moet ze nu wel wat harder aan gaan werken dan. Een vriendin van mij is na een scheiding teruggegaan van een riant inkomen naar alimentatie aangevuld met bijstand, maar een baan voor halve dagen als postbezorger (veelgevraagd!) houdt haar al uit de bijstand. Nog een paar uurtjes erbij en ze zit er boven, al zal ze nooit op haar oude inkomen uitkomen.
ronron1212
12 jaar geleden
Een baan als postbezorgen voor halve dagen kan haar niet uit de bijstand houden. Postbezorger is een baan met net aan het minimumloon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor ; ik heb het over NAAST de alimentatie he ?
Dus gaat het om een bedrag dat lager is dan een volledige bijstandsuitkering ; ze heeft twee kinderen, dus moet ze zelf iets van 350 euro bijverdienen om uit de bijstand te komen. Dat gaat makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huishoudelijke hulpen hoeven ook geen perfect nederlands te spreken en dat verdient niet slecht.
Laat haar ook bij de belasting informeren naar de toeslagen.
fisbel
12 jaar geleden
Marleen: hier heet ronron1212 gelijk.
De ex van uw vriendin krijgt alimentatie. Samen met het loon als potbezorger heeft ze nu een inkomen dat hoger is dan uitsluitend bijstand. De alleenstaande moeder krijgt een bijstandsuitkering. De verdiensten als postbezorger worden VOLLEDIG gekort op de bijstaandsuitkering. Heel frustrerend als je in zo'n situatie zit. Want probeer daar maar eens uit te komen. Bezig blijven, aan het werk gaan heeft wel altijd voordeel. Voor je eigen zelfbeeld, voor je toekomstmogelijkheden om aan werk te komen en (wordt vaak vergeten) mogelijk pensioenopbouw. crea: informeren naar recht op toeslagen is niet nodig. In de situatie (bijstand / sociale huurwoning) heb je recht op alle 4 toeslagen: huurtoeslag, zorgtoelag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag. Informeren HOE je die toeslagen aanvraagt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderopvangtoeslag natuurlijk alleen als er gebruik gemaakt wordt van kinderopvang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fishbel ; zoals ik al schreef is het werken bij de post net genoeg om uit de bijstand te blijven ; het totale bedrag (alimentatie + verdiensten) komt samen ongeveer op het bedrag dat de bijstand zou opleveren, waardoor ze dus meteen al niet IN de bijstand zit, en alles wat ze meer / overwerkt / bijverdiend gewoon zelf mag houden, zonder alle rompslomp met de sociale dienst.
Sommige mensen vinden het gewoon heel fijn om NIET afhankelijk te zijn van de bijstand, al betekent dat WEL werken voor het zelfde geld als je krijgt voor niks doen. En zo houden ze zichzelf UIT de armoedeval die jij beschrijft.