Als ik een woord registreer als merk, wat zijn dan mijn rechten?

Stel ik registreer 'fietsen', kan ik dan rechten ontlenen aan websites of bedrijfsnamen waarin het woord fietsen voorkomt? Op de website van het merkenregister (http://register.boip.int) staat geen info over welke rechten je verkrijgt door een woord vast te leggen als merk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

'Fietsen' kan je niet vast leggen als een merk, omdat het een regulier worod uit de nederlandse taal is.

Dat ter zijde: Als je een woord als merknaam vast laat leggen, dan betekent dat dat er niemand onder dezelfde merknaam activiteiten mag ontplooien in hetzelfde werkgebied als jouw bedrijf. Dus een internet / websites bedrijf met de naam bio-vision die en geregistreerde merknaam heeft, kan tegengaan dat iemand anders dezelfde naam voor een internet bedrijf begint. Ook digitale media en eventuele reclame achtige banches kan je druk uitoefenen dat je liever neit hebt dat het merk gebruikt wordt. Een ecologisch bedrijf met gelijke naam mag bv weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als aanvulling op het verder uitstekende antwoord van jelle:
je kunt dus niet zomaar een naam vastleggen, zoals een internetadres. het gaat om een merknaam gekoppeld aan een product, dienst of bedrijf, maw woorden het moet duidelijk wat je wilt beschermen. Je bent ook verplicht om te onderzoeken of de naam die je wilt nog mag
zie verder de volgende link voor aanvullende info