Mag kledingwinkel zomaar +200 euro eisen?

Dag,

Een maand of 6 geleden heb ik -perongeluk- kleren besteld bij Outfittery. Outfittery een kledingwinkel die eerst kleren naar je opstuurd, op basis van jouw voorkeuren die je aanduid, en die dan de kosten vragen. Toen had ik daar geen idee van. Dit was een bedrag van rond de +700 euro. Destijds had ik ook totaal geen besef van dat ik een bestelling had geplaatst, totaal onbewust, hoewel ik wel mijn adres moest invullen. Ik heb toen de volledige bestelling met alles erin en eraan teruggestuurd met de retourbon.. dit was ook binnen de 10 dagen. Na al die maanden kreeg ik mail binnen van de webwinkel om mij te herinneren dat ik nog kosten heb (die waren rond de 100 euro) hoewel ze wel in de mails duidelijk hebben vermeld dat als dit niet klopte, dat ik de mail mocht negeren. Een paar weken terug kreeg ik een brief met daarin dezelfde inhoud als in de mails (als ik geen kosten meer te betalen had mocht ik de brief als negeren aanschouwen). Nu krijg ik een brief binnen dat ik nu een openstaand bedrag heb van 129 euro en met als factuur 132 euro.. + schadebeding etc. alles totaal is 267 euro. Als ik mij goed kan herinneren hebben ze in geen geval recht op (extra) kosten aangezien ik alles destijds heb geroutineerd. Als ik niet binnen de bepaalde datum betaal schakelen ze de gerechtsdeurwaarder in. Ik begrijp niet goed waarom ik destijds +100 euro aan moest betalen.. In elk geval ik zal de winkel contacteren voor verdere informatie al vind ik dit een vreemd zaakje...

mvg

Weet jij het antwoord?

/2500

Het betreft hier dus kopen op afstand. Hier geld dus de wetgeving omtrent kopen op afstand. Het bedrag dat de kledingwinkel in rekening mag brengen zijn de kosten van retour zenden, al het overige is voor de online winkel. Toegevoegd na 1 dag: Ter verduidelijking. Nee dit mag dus niet

Neen, niemand , dus ook geen enkele webshop of ondernemer mag zómaar een rekening sturen en een willekeurig bedrag eisen. Dit is geregeld in het Burgerlijk wetboek. Dit geldt niet alleen voor kopen op afstand, dit geldt voor iedereen. De webshop zal aannemelijk moeten maken waar de vordering op gebaseerd is. Dat zij dus recht hebben op het bedrag. Dit bedrag hoort gespecificeerd te worden. Op de website wordt duidelijk vermeld dat er geen kosten zijn verbonden aan verzending en retournering als u het bestelde binnen 14 dagen terugstuurt, ook het eventuele advies van de Style-experts is kosteloos. Er wordt niets vermeld over koopverplichting of abonnement. Zoals je de vraag stelt hebt je gebruik gemaakt van het herroepingsrecht (in het Duits: Wiederrufsrecht). Sedert 13 juni 2014 geldt het niet alleen voor Nederland, maar voor alle lidstaten van de Europese Unie en dus ook voor Duitsland. Als de koper keurig aan alle voorwaarden heeft voldaan en dan toch nog een aanvullende rekening krijgt die de koper niet thuis kan brengen dan kan het alleen om een onterechte rekening gaan of om verborgen verplichtingen. Dat laatste is op grond van de Europese Richtlijn Consumentenrechten, die ook gelden voor een webshop met thuisadres in Berlijn, absoluut verboden. Op websites waarop handel wordt gedreven dient uiterlijk aan het begin van het bestelproces duidelijk en leesbaar te worden aangegeven of er beperkingen gelden voor de levering.

Bronnen:
https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakt...
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
https://www.eerstekamer.nl/eu/documenteu/p...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100