Wanneer er een psychologisch onderzoek plaatsvind om te zien of een betrokkene toerekeningsvatbaar is, is er dan een bewaker in de kamer present?

Of hangt dat van bepaalde omstandigheden af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De kamers waarin dat onderzoek gebeurd hebben een raam, zodat van buiten zichtbaar is wat er binnen gebeurt. Ook hebben de onderzoekers een noodpieper bij zich, als ze daarop drukken is er in no time versterking.
Ook let de onderzoeker op de indeling van de kamer en de positie van zichzelf tov de deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zal denk ik net zo gaan als in een TBS kliniek, de bewaker staat in de gang, met een raam.
In geval van nood zal hij direct ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt van de omstandigheden af. als de arts aangeeft, dat hij in zijn eentje de betrokkene wil spreken, dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid en dan zal dat gaan gebeuren. als de arts het niet aandurft, dan kan er iemand bij komen zitten.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Een onderzoek naar de toerekeningsvatbaarheid van een pleger van een misdrijf houdt meer in dan alleen maar een gesprek met een psychiater of psycholoog. Meestal wordt de betrokkene gedurende één of meerdere weken geobserveerd tijdens een opname in een gespecialiseerde forensische kliniek. De eigen veiligheid van het personeel komt in dergelijke situaties op de eerste plaats omdat ze anders hun werk niet kunnen doen. Vaak zal het voldoende zijn als er iemand net buiten de deur van de spreekkamer de boel in de gaten houdt maar in sommige gevallen blijft die deur open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meende dat een dergelijk onderzoek zich plaatsvind in het huis van bewaring?