Waarom steken mensen hun middelvinger op?

Ik wil weten waarom mensen hun middelvinger opsteken. Ik weet dat het een betekenis heeft, maar ik weet niet welke. Het wordt overal gebruikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
12.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om te laten zien dat je je irriteert.
Amadea
5 jaar geleden
Is het niet eerder dat de persoon daarmee aangeeft dat het hem of haar geen moer kan schelen en niet zal doen wat er gevraagd wordt?

Antwoorden (12)

fuck you

Toegevoegd na 1 minuut:
niks persoonlijks hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebaar zelf komt vermoedelijk voort uit de medische praktijk. Als er zalf moest worden gesmeerd, indertijd nog met de blote hand, dan deed men dit met de middelvinger om zo de wijsvinger schoon te houden. De middelvinger die in aanraking kwam met wonden werd zo de "smerige" vinger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen steken hun middelvinger op om in hun beleving aan te geven dat ze het niet met je eens zijn. De betekenis is hierboven al benoemd (fuck you)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk meer dat het is om aan te geven dat ze je een kl**tzak vinden dan dat ze het niet met je eens zijn...
Dat is een kwestie van volgorde! Je begint als baby met je duim,die kun je heerlijk in b.v. je mond stoppen. Als je wat groter bent en op school zit komt de wijsvinger aan de beurt,om aan te geven,dat je het antwoord weet,of dat je naar het toilet moet. Dan bereik je de puberteit en krijg je schijt aan alles en iedereen en om dat te laten zien,gebruik je de middelvinger! Daarna stap je veelal in het huwelijksbootje en daar is de ringvinger weer goed voor,n.l. om de ring om te laten glijden.
Als laatste komt de pink en wat daar de bedoeling van is,is me tot op heden nog niet duidelijk. Maar dat komt nog wel,want ik ben nog jong!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat dat de langste vinger is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de voorgaande reactie kun je de betekenis halen maar ik noem het gebrek aan fatsoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet zeggen die antwoorden hier zijn geweldig :-).

Het komt uit het oude Rome. Mannelijke prostitués liepen over straat met de armen gekruist. Een subtiele manier om aan te geven dat je 'beschikbaar' was. Je steekt je middelvinger in de hoogte om klanten te lokken.

Wanneer je dus je middenvinger opsteekt zou ik toch even nadenken wat je eigenlijk zegt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige uitleg, als meer mensen dit wisten hield het wel op.+1
Rieneke1
14 jaar geleden
dit is een plus waard :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een trivia dat ik ergens op wikipedia heb opgepikt. Ik ben net nog eens gaan kijken maar vond het zo direct niet weer. Moet nog eens gaan kijken op de engelse wiki.
Omdat het respectloze mensen zijn als je het hun zelf zou vragen zouden ze er niet eens antwoord op kunnen geven.
Het betekent "fuck you" slaat heeeeelemaal nergens op. Het komt m.i. natuurlijk uit Amerika vandaan pffffffffff.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is het ultime teken van frustratie/irritatie veel gebruikt in het verkeer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een uiting van een sentiment en het is aangeleerd... Zo oud ben ik niet, maar ik weet nog goed dat dit gebaar niet bestond... Het is in een paar jaar tijd opgekomen en toen stelde het niets voor en nu is het per wet verboden om dat naar een agent te doen... Wat zijn wij toch vreemde mensen allemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit onmacht.
Met het opsteken van hun middelvinger uitten zij zich omdat ze het niet met woorden af kunnen. Het is dus een bewijs dat ze sprakeloos zijn, een bewijs van onmacht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oorspronkelijk werd dit gedaan om te laten zien dat men nog in het bezit van die vinger was en daarom heel goed kon boogschieten. Schotse boogschutters spanden namelijk de pees van hun boog met de sterkste vinger van hu rechterhand: de middelste vinger. Wanneer een boogschutter in handen van de Engelse vijand viel, werd hij vaak gestraft door het afhakken van zijn middelvinger. Daarna werd hij vrijgelaten, want zonder middelvinger kon hij nooit meer zo goed schieten als voorheen.
- - -
hu = hun
Amadea