Wie bepaalt of en hoe een snelheidscontrole wordt uitgevoerd?

Vandaag op twee trajecten zag ik een snelheidscontrole. Situatie 1 een motoragent die zeer duidelijk op de vluchtstrook stond met zijn lasergun en situatie 2 agenten die verborgen achter een schuurtje stonden met een gecamoufleerd apparaat.

Zonder in discussies te willen verzanden vraag ik me af wie bepaalt welk middel waar wordt ingezet.

Mogen agenten dit zelf bepalen dus in mijn ogen preventief handelen door zichtbaar te zijn (situatie 1) of andere redenen, situatie 2?

Overigens; op beide trajecten hield ik me aardig aan de snelheid. Puur de vraag wie de beslissing neemt om 1 of 2 in te zetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De plaats en vorm van controle wordt bepaald door het verkeershandhavingsteam van de regio waar de controle plaats vind.

Het verkeershandhavingsteam bepaald dit door meldingen van bewoners uit een bepaalde buurt of door het aantal overtreders die in het verleden op een bepaald traject zijn waargenomen. (zo is bekend dat op de A50 tussen st. Oedenrode en Oss de komende tijd gecontroleerd gaat worden, de laatste controle leverde 10% aan overtreders op).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit wordt bepaald door het landelijk parket team verkeer. Voorheen heette dit BVOM.

Het OM stuurt de politie aan, en bepaalt op welke plekken, meestal de verkeersgevaarlijke plekken, er gecontroleerd moet worden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder me hopelijk op zeer glad ijs te begeven vraag ik me vooral af wie bepaalt HOE er wordt gecontroleerd. Ik kan me voorstellen dat je kunt waarschuwen voor een snelheidsovertreding (preventief() maar je er ook voor kunt kiezen dat mensen weken na dato een bon in de bus krijgen. Waar ligt de prioriteit, ligt dat aan de weg of wat dan ook
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
De afdeling verkeershandhaving van de politie is zeer sterk gebonden aan opgelegde regels van het OM. OM bepaalt hoe en waar en gecontroleerd wordt. Bij flitscontroles is er geen mogelijkheid tot waarschuwen. Bij bijv controles met de lasergun wel, echter je kunt je afvragen in hoe verre waarschuwen helpt. Iedereen weet immers dat je niet te hard mag rijden. De politieagent heeft echter wel de discretionaire bevoegdheid om zo nodig te waarschuwen ( bij flitscontroles dus niet)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe de controle wordt uitgevoerd is afhankelijk van wie de controle uitvoert. Wordt de controle uitgevoerd door het plaatselijke korps is het met de lasergun. Wordt de controle uitgevoerd door afdeling verkeershandhaving is het met een radarcontrole (flitskast).. Met regelmaat wordt er op de radio gewaarschuwd voor snelheidscontroles, dit met instemming van het OM, het waarschuwen voor een controle heeft namelijk hetzelfde effect als de controle zelf, het brengt de snelheid ter plaatsen naar beneden. Echter of er nu gewaarschuwd wordt of niet, of er gecontroleerd wordt of niet, elke bestuurder heeft zich te houden aan de maximum snelheid die voor hem op die plek geld, ook al krijgt men later een bekeuring binnen, het is en blijft je eigen schuld als je een proces-verbaal voor een snelheidsovertreding krijgt.